Hoge boete voor Marokkaans blad

Rabat, 20 april. Een Marokkaans Hof van beroep heeft gisteren bevestigd dat het nieuwsmagazine Le Journal Hebdomadaire 3 miljoen dirham (267.000 euro) schadevergoeding moet betalen aan het hoofd van een denktank in Brussel. Die had betoogd dat het blad hem en zijn instituut had belasterd. Dat zou gebeurd zijn in een artikel dat de integriteit in twijfel zou hebben getrokken van een studie door het centrum, die betoogde (conform de Marokkaanse regeringsvisie) dat de Verenigde Naties hun inspanningen moeten staken om een referendum te organiseren over de toekomst van de door Marokko geannexeerde Westelijke Sahara. Volgens mensenrechtengroepen probeert de Marokkaanse overheid via dit soort vonnissen de onafhankelijke pers tot zwijgen te brengen.