Fransen ruziën over neptassen

Imitatietassen van het luxemerk Louis Vuitton in China zijn de inzet geworden van een Frans-Frans conflict voor de rechter in Shanghai.

Een namaak-Vuitton-tas in een etalage in Peking. Het Franse luxeconcern eist geld van distributeur Carrefour dat in Shanghai namaak-Vuittons zou hebben verkocht. Foto AP Shop assistants look through catalogues behind a fake Louis Vuitton bag at a store in Beijing Wednesday April 19, 2006. Four luxury brands, including Louis Vuitton, won a court case Tuesday in Beijing against a store which sold counterfeit versions of their goods. Beijing's Silk Street Market was ordered to pay $2500 each to Louis Vuitton, Chanel, Prada, Burberry and Gucci for allowing stalls to sell fake goods. The five companies had originally asked for US$62,00 each in compensation. Chinese President Hu Jintao, during his U.S. visit promised Tuesday that China step up protection of copyrights and other intellectual property. (AP Photo/Greg Baker) Associated Press

De Franse eigenaar van Louis Vuitton, de groep LVMH, eist 610.000 yuan (bijna 61.000 euro) van de eveneens Franse distributieketen Carrefour, omdat een Carrefour-supermarkt in de Chinese financiële hoofdstad in december drie valse Vuitton-tassen heeft verkocht, voor 4,90 euro per stuk.

Het is niet het eerste proces dat LVMH voert tegen handelaren in namaakproducten in China, maar tot veroordelingen komt het niet vaak. Juist deze week werd de eigenaar van een winkelcentrum in Peking echter veroordeeld tot een boete van 150.000 yuan (15.000 euro), omdat in 22 kraampjes in het winkelcentrum imitatie-Vuitton-tassen werden verkocht.

Nieuw is dat nu ook een Franse groep beschuldigd wordt van het verkopen van Franse nepproducten.

Volgens Carrefour berust de kwestie op een vergissing. De keten verkoopt geen Vuitton-producten en de inkoper in Shanghai zou niet op de hoogte zijn geweest van het bestaan van het merk. Om een tekort in de voorraad aan te vullen, zou hij snel een stel tassen op een naburige markt hebben gekocht. Carrefour-Shanghai zou voor de rechter hebben aangevoerd niet meer dan drie tassen te hebben verkocht. Toevallig alledrie aan een medewerker van Vuitton, die de zaak aanhangig heeft gemaakt.

Franse bedrijven beklagen zich regelmatig over imagoschade door namaakproducten die elders in de wereld worden geproduceerd en in de handel gebracht. De Franse regering heeft recentelijk offensieven tegen imitatieproducten gevoerd in Italië, de Golfregio en in China.