Fantastic Film Festival

Scène uit Saint-Scène uit Saint-Martyrs-des-damnés scene uit de film Saint Martyrs des damnes FOTO: AFFF

Het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) wordt elke keer een beetje salonfähiger. Dit jaar beleeft het dankzij een fijn misleidende telling waarin ook alle voorgaande Weekend of Terror-achtige varianten zijn meegerekend z’n 22ste editie, en dan hoef je als festival al lang niet meer de jaarlijkse bijeenkomst van de groezelige club van doodshoofdvlinders te zijn die sommige die hards er nog graag in zien. Bovendien: na een paar dagen films met duivelsuitdrijvingen, psychologische en traditionele splatter horror, zombies, trollen, Aziatische vechtersbazen en misselijkmakende moordenaars is iedereen veranderd in een die hard.

Wat dit jaar vooral opvalt is het aantal inventieve debuten, waaronder de Britse fantasyfilm MirrorMask van Neil Gaiman en Dave McKean, een donkere versie van Alice in Wonderland, in op-en-over-the-top-vormgeving in Tim Burton-stijl.

Belg Olivier Smolders presenteert Nuit noire, een droomreis door het Belgische koloniale verleden vol decors waar die andere fantasy-held Terry Gilliam zich weer niet voor zou hoeven schamen.

David Lynch gold waarschijnlijk als inspiratiebron voor Saints-martyrs-des-damnés van de Canadees Robin Aubert. Een journalist onderzoekt een reeks verdwijningen en komt in een spookwereld terecht waar op hol geslagen klonen nog de minste van zijn problemen zijn.

Lynchiaanse trekjes heeft ook The King, het speelfilmdebuut van James Marsh, waarin het aloude horrorthema van de Christelijke geloofstwijfel in een nieuw en gruwelijk jasje wordt gestoken.

Stuk voor stuk zijn dit films waarvan het sterke idee het bescheiden budget ruimschoots compenseert. Films die met goedgekozen locaties en precieze vormgeving meer griezelsfeer creëren dan dure special effects kunnen bewerkstelligen.

Amsterdam Fantastic Film Festival. 19 t/m 26 april, Filmmuseum Cine

rama en Melkweg Cinema, Amsterdam. Inl www.afff.nl.