De lange vingers van bassist Cohen

Zijn lichaamstaal zegt alles. Bassist Avishai Cohen overtuigt meteen met zijn stoere blik en krachtige pose, terwijl zijn lange vingers behendig snel langs de hals van zijn instrument glijden. Met wat complimenten vleit hij zijn muzikale partner, om haar dan wild te beminnen. Hij weet wat er te halen valt, en hij zal het laten zien ook.

De Israëlische musicus, die sinds 1992 in New York woont, is een haantje op de bas. Hoewel hij eerst piano studeerde en daar nog steeds op componeert, kan Avishai Cohen zich voor de uitvoering toch het best vinden in de lage tonen van de contrabas. Met zijn blik voortdurend gericht op zijn tokkelende vingers, die het zelfs onderaan bij de kam zoeken, spreekt hij een directe muzikale taal met een grote woordenschat.

Cohen staat bekend om zijn flexibiliteit. Hij speelde op een album van pop/soul-ster Alicia Keys, trad op met grote orkesten als het London Philharmonic. Bekend werd hij als bassist in het Danilo Perez' trio en Chick Corea's bands Origin en The New Trio. Naast zijn opvallende techniek is zijn wil om te excelleren groot. Hij is een sterke leider, die zijn band aanvoert en opjaagt zonder te irriteren. Met de jonge, vaardige spelers Sam Barsh op piano en Mark Guiliana op drums bracht hij gisteravond een mix van oude en nieuwe stukken van zijn nog te verschijnen nieuwe cd Continuo. Daarop put hij niet alleen uit de moderne jazz, maar zijn muzikale invloeden uit het Midden Oosten en West-afrika te horen.

Cohen kan mooie composities schrijven. De als golven uitrollende romantische melodieën waren voor hem en pianist Barsh het vertrekpunt om te variëren. Terwijl Barsh zich vooral op het thema concentreerde, antwoordde Cohen met sexy spel in zowel de lage baslijn als de melodie, en beïnvloedde hij het ritme met klappen op de klankkast. Het funky slotstuk speelde hij op de elektrische basgitaar. Guiliana drumde zo gretig dat hij de rest soms overstemde.

Concert: Avishai Cohen Trio. Gehoord: 19/4 Theater Lantaren/Venster, Rotterdam. Herh.: 20/4 BIMhuis, Amsterdam. 21/4 Paradox, Tilburg.
    • Amanda Kuyper