Opmars huismerken versnelt

De opmars van huismerken in supermarkten versnelt. Het percentage artikelen dat supermarkten onder eigen naam verkopen, is in maart voor de vierde achtereenvolgende maand gestegen naar recordhoogte.

Dat blijkt uit onderzoek dat bureau IRI vorige week heeft afgerond. Anderhalf jaar geleden overschreed het percentage huismerken dat supermarkten verkochten de 20 procent. Vorige maand was dat aandeel van de supermarktomzet (26,1 miljard euro) toegenomen tot 23,7 procent.

Terwijl de omzet van A-merken als Unox, Friesche Vlag, Heineken en Danone sinds afgelopen zomer rond 2 procent toenam, verkochten huismerken 11 procent meer. Dit jaar versnelden de huismerken hun opmars: het aandeel steeg in het eerste kwartaal van 22,9 naar 23,7 procent.

Consultant R. Emonds van IRI zegt dat vooral vergroting van het assortiment huismerken in de supermarkten de omzet hielp. Vorig jaar hebben ze hun aanbod huismerken uitgebreid met gemiddeld 150 artikelen, blijkt uit IRI-onderzoek. Supers profiteren van de toegenomen animo voor huismerken, omdat hun winstmarge veel hoger is en deze producten niet kunnen worden meegeteld in prijsvergelijkingen.

Nadat huismerken de afgelopen jaren een deel van de A-merkfabrikanten hebben verslagen met hun lage prijs, troeven supermarktketens topmerken nu in toenemende mate ook af op innovaties en kwaliteit, vindt consultant K. de Jong van International Private Label Consult. 'Albert Heijn heeft met zijn premium huismerklabel Excellent veel artikelen geïntroduceerd die consumenten echt iets nieuws hebben gebracht.' IRI zegt duidelijk aan de cijfers te zien dat het kerst of pasen is geweest. 'In die perioden worden relatief veel Excellent-producten verkocht', aldus Emonds.

Volgens De Jong is Nederland de laatste jaren 'massaal' meer huismerken gaan kopen. 'Het is heel reëel te verwachten dat het marktaandeel van huismerken de komende jaren door zal groeien naar 30 procent.'

    • Frits Baltesen