Pasen is voor winkels al bijna net zo belangrijk als Kerst

Rotterdam.De `paasomzet` zal dit jaar rond de 630 miljoen euro liggen, zo verwacht het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Pasen nadert daarmee de kerstomzet, die het afgelopen jaar 663 miljoen euro was. 'Pasen is nu bijna net zo bepalend voor een geslaagde jaaromzet als de omzet met kerst', zegt een woordvoerder van het CBL.

Traditioneel besteedden consumenten al veel aandacht aan het paasontbijt en enkele jaren geleden kwam daar volgens een woordvoerder van het CBL de paasbrunch bij. 'Maar nu hoort ook het paasdiner er helemaal bij. De gourmet- en fondueschotels vliegen de supermarkten uit', zo verklaart het CBL de gestegen omzet.

Supermarkten spelen in op de paasdagen met een uitgebreider assortiment. Dit zijn producten in een speciale paasvariant of extra luxe producten, zoals bij de Albert Heijn nougat chocoladepasta met de aanprijzing `excellent, speciaal voor de feestdagen`.

Mede bepalend is wanneer Pasen valt. 'Wij vermoeden dat mensen bij een laat paasfeest meer in de stemming zijn. Mensen hebben meer voorjaarsgevoel. Ze geven dan ook geld uit aan allerlei paasfrutsels, om hun huis feestelijk aan te kleden.'

Een normale weekomzet is ongeveer 470 miljoen euro.

De top 5 van meest verkochte producten ziet er als volgt uit:

1. eieren (waaronder ook de chocolade eieren)

2. paasstol

3. roomboter

4. sappen

5. luxe broodjes