Listopads “Fairy Tales' sluit mooi aan bij de werkelijkheid

De zeven dansers dragen elk een ander attribuut: rode duivelshoorntjes, een cowboyhoed, indianentooi, prinsessenkroontje, Spidermanmasker, rode cape of alleen een “big smile'. Bij aanvang van Bruno Listopads Fairy-Tales Reconfigured zijn we beland in een zeer eigentijds sprookje zonder verhaallijn of plot. Het podium wordt bevolkt door figuren uit Europese sprookjes en Disney's fantasiewereld. Ze spelen als proloog een jolig fictief balspel, met sterretjes op stokken en hangen dan quasi bevroren tegen een roomwitte plastic bank. Ze bewegen wel, maar zo vertraagd dat het amper waarneembaar is. Een man met een globe en een sleutel blijkt de ceremoniemeester die alles bestiert. Zonder zijn attributen ontpopt hij zich als wellustige faun die zijn seksueel obsessieve gedrag dwangmatig tracht weg te poetsen. De indiaan beschiet hem met speelgoedpijltjes, de sleutelfiguur hangt er dan bij als de heilige martelaar Sebastiaan. Het is een wondere wereld van archetypische figuren, symboliek en diepe gedachten die Listopad tevoorschijn tovert. Ofwel hoe de wereld van Freud en Jung wordt geabsorbeerd door het postmodernisme. Een zwarte plastic spin wordt achteloos in de schoot van een speler geworpen. Dit symbool van de angst is hier een triviaal speeltje zoals je dat gratis bij de supermarkt krijgt. De diepe angsten en verlangens die deel uitmaken van onze ware ik raken ondergesneeuwd onder een gekunsteld tapijt van oppervlakkigheden, dat lijkt Listopad ons te willen vertellen. Eerder gingen zijn romantische of naïeve levensopvattingen verloren door een geforceerd barokke theatrale vorm.

Fairy-Tales Reconfigured is beter doordacht en gedoseerd. De balans tussen boodschap en spel, tussen serieus en toch amusant, is goed. Het subtiele bewegingsspel van de dansers fascineert, Dirk Haubrichs compositie werkt dwingend en het fraai belichte decor van Edwin Kolpa biedt een sobere omlijsting. Fairy-Tales Reconfigured is een sociaal geëngageerd en fantasievol dansstuk dat aansluit bij de hedendaagse kunst.

Voorstelling: Fairy-Tales Reconfigured. Choreografie: Bruno Listopad. Gezien 14/4 Korzo Theater, Den Haag. Tournee: t/m 25/5. Inl.: www.korzo.nl

    • Isabella Lanz