“Hockey werkt aan WK voor clubteams'

Behalve aan een EuroLeague werkt de hockeysport aan de opzet van een WK voor clubs.

Over ruim een jaar kan de eerste editie van de Hockey EuroLeague van start, ter vervanging van de huidige Europa-Cuptoernooien voor landskampioenen en bekerwinnaars, die in de huidige opzet ontbloot zijn van spanning wegens (te) grote krachtsverschillen. Dat zegt een van de initiatiefnemers, bondscoach Maurits Hendriks van Spanje, dat als tweede eindigde bij het vierlandentoernooi in Mönchengladbach.

Hoe staat het er, een jaar na de lancering van de eerste plannen, voor met de zogeheten EuroLeague?

Hendriks: “Goed, heel goed zelfs. De vier grote hockeylanden in Europa (Duitsland, Engeland, Nederlands en Spanje, red.) zijn akkoord, dat wil zeggen: elk van hen wil graag drie teams inschrijven. Daarbij komen twaalf ploegen uit de minder grote hockeylanden. Dan heb je dus 24 teams, die - verspreid over zes toernooien met vier deelnemers - aan de eerste ronde deelnemen, ergens in oktober of november. De nummers één en twee gaan door, waarna rond Pasen de tweede ronde volgt, en met Pinksteren de finaleronde, in de vorm van een Final Four. Zo moet het er gaan uitzien.“

En binnen de Europese hockeyfederatie is overeenstemming over deze nieuwe competitie-opzet?

“Ja, er is sprake van een ontwerp-akkoord, dat nu zo snel mogelijk geconcretiseerd moet worden, want ruim voor de start van de nationale competities moeten de deelnemende clubs uiteraard weten waar ze komend seizoen voor gaan spelen. Tegelijkertijd gaan de gedachten binnen de Europese hockeyfederatie verder. In de richting van een soort WK voor clubteams, met deelname van de nummers één en twee van de EuroLeague, de Australische state champion, de kampioen van de Professional Hockey League in India, en de kampioenen van Afrika, Pakistan, Maleisië en Noord- en Zuid-Amerika. De naam kan ik nog niet onthullen, maar een grote sponsor heeft zich inmiddels bereid verklaard zijn naam aan dat mondiale evenement te verbinden. Kijk, we moeten onze sport aantrekkelijker maken, door grote toernooien te organiseren die tv, publiek en sponsors trekken. Iedereen onderschrijft die noodzaak.“