Troonopvolgster van Billie Holiday

Het was zijn tante die acteur George Clooney op het idee bracht. Tot haar dood in 2002 volgde de legendarische zangeres Rosemary Clooney de carrière van de Amerikaanse jazz-zangeres Dianne Reeves namelijk op de voet. Reeves leek hem daardoor ontegenzeggelijk geknipt voor een staaltje vocaal acteerwerk in zijn film Good Night, and Good Luck.

Jazzdiva Diana Reeves in ‘Good Night, and Good Luck’ Foto Reuters Jazz singer Dianne Reeves performs in a scene in this undated handout publicity photograph from the film "Good Night,and Good Luck." BW ONLY NO SALES NO ARCHIVES REUTERS/Warner Independent Pictures/Handout Reuters

Terwijl het redactieteam rondom anchorman Edward R. Murrow feiten checkt en discussies voert, levert de in de film anoniem blijvende zangeres zingend haar commentaar. Dat de weemoedig gezongen ballades als How High the Moon en I've Got my Eyes on You, maar ook het wanhopig opgewekte You're Driving Me Crazy belangrijke, verbindende factoren zouden zijn in dit veelgeprezen politieke epos, besefte Dianne Reeves niet meteen. Clooney moest haar er echt van overtuigen dat haar aanwezigheid in de film noodzakelijk was. En zo stond ze, begin 2005, gestoken in kleding uit de jaren vijftig en begeleid door een kwartet, vijf door hem geselecteerde standards in een nagebouwde CBS-studio te zingen.

Voor haar evenwichtige, mooi vertolkte bijdrages, te horen op de pas verschenen soundtrack van Good Night, and Good Luck. kreeg Dianne Reeves dit jaar een Grammy-award. Het was al de vierde keer dat ze een Grammy won voor het beste vocale jazzalbum. Bovendien werd de vocaliste uit Denver, die in oktober haar vijftigste verjaardag viert, in 2000 verkozen tot beste jazzvocaliste, naar aanleiding van haar cd The Calling, Celebrating Sarah Vaughan.

Bigbands en strijkorkesten genoten voor dit Vaughan-repertoire haar voorkeur, maar de jazzdiva Reeves treedt net zo gemakkelijk op in een kleine setting. Van mooi uitgevoerde standards tot bruisend latinwerk en poppy/r&b ingekleurde jazz of zelfs gospel - Reeves toonde zich door de jaren heen een allround-talent met een zeer wendbare en sensuele, lage altstem. Ze kan zowel sophisticated als nostalgisch klinken, ze zoekt avontuur of galmt juist groots en overdadig. En scatten kan ze als de beste. In lange solo's laat ze doorvoelde voordrachten horen.

Toen ze nog studeerde werd ze ontdekt door trompettist Clark Terry. Na tournees met artiesten als Sergio Mendes en Harry Belafonte werkte ze vanaf 1982 aan haar loopbaan als solo-artieste. Ze heeft inmiddels zestien albums gemaakt, de meeste voor het label Blue Note. Reeves geldt als troonopvolgster van haar grote voorgangsters Ella Fitzgerald, Billie Holiday en Sarah Vaughan. 'Het is alsof iemand je leert dat er verschillende variaties van de kleur rood zijn', zei ze eens in een interview. 'Dan sla je aan het experimenteren met dat rood en ontwikkel je jouw rode toon. Deze vrouwen gaven me in feite het gereedschap om ermee aan de slag te gaan.'

Good Night, and Good Luck. Soundtrack featuring Dianne Reeves (Concord Jazz). Dianne Reeves is 20/4 te horen in het Concertgebouw, Amsterdam.

    • Amanda Kuyper