Tachograaf voor hoveniers

Alle vervoerders met vrachtwagens van 7,5 ton of meer moeten van de EU een digitale tachograaf installeren. Maar ook marktkooplieden en hoveniers moeten eraan geloven. Waarom?

De Europese regeling moet ervoor zorgen dat chauffeurs niet te lang (maximaal negen uur per dag) achter het stuur zitten. De tachograaf was in enkele EU-landen, waaronder Nederland, al sinds begin jaren '90 verplicht. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt in een verklaring dat een tachograaf voor iedereen, dus ook voor kleine vervoerders als marktkooplieden met hun bestelbusjes, 'eerlijke concurrentie tussen Europese vervoerders en gezonde arbeidsomstandigheden' bevordert. Het zou oneerlijk zijn dat in sommige Europese landen kleine ondernemers zoals marktkooplui en hoveniers, wel zo'n digitale tachograaf moeten gebruiken en in andere landen niet.

Verladersorganisatie EVO is mordicus tegen het verplicht stellen van de tachograaf voor lokaal vervoer. 'Een marktkoopman die een half uur per dag in de auto zit, is toch iets anders dan een chauffeur die negen uur achter het stuur zit', zegt een woordvoerder. 'Voor beroepsvervoer is de tachograaf een prima instrument, voor lokaal vervoer niet. Het is volstrekt onzinnig om een hovenier die in zijn eigen woonplaats ergens een tuin moet aanleggen, op te zadelen met deze last.'

Volgens EVO krijgen ondernemers die korte afstanden rijden er door de regelgeving een onnodige kostenpost (ongeveer 2.000 euro per tachograaf) en veel administratieve rompslomp bij. EVO waagt te betwijfelen of de digitale versie van de tachograaf beter is dan de oude, de analoge.

'De analoge is gebruiksvriendelijker', zegt de EVO-woordvoerder.. 'Gewoon een kartonnen kaartje opprikken en klaar. Voor de digitale tachograaf moet je software installeren en bestanden bijhouden. Of het minder fraudegevoelig is, moet je ook maar afwachten.'

Lolke van der Heide

    • Lolke van der Heide