“Publicitaire druk op rechters is zorgelijk'

De voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak is “bezorgd“ over “de publiciteit waaraan rechters worden blootgesteld“ in de Deventer moordzaak - de omstreden zaak waarin Ernest Louwes is veroordeeld voor moord op de weduwe Wittenberg. De Raad voor de Rechtspraak is de overkoepelende organisatie van de gerechten.

Voorzitter A.H. van Delden zegt desgevraagd: “Ik heb moeite met de makkelijke manier waarop allerlei deskundigen in kranten zeggen: de rechter had dit of dat moeten doen. Dat gebeurt in een stadium waarin nog niet echt bekend is wat er aan de hand is. Ik zou het toejuichen als men pas in actie kwam als het resultaat van het onderzoek van het openbaar ministerie bekend is. Nu schiet je er niets mee op. Het is echt niet zo dat het het oordeel versnelt.“

Van Delden zegt niet te doelen op burgers als Maurice de Hond, die campagne voert voor de vrijlating van Louwes. “Als jij oprecht gelooft dat er sprake is van een misstand, dan is het moeilijk je mond te houden. Van burgers begrijp ik dat beter dan van hoogleraren en advocaten.“

Zouden rechters immuun moeten zijn voor publiciteit? “Ja, maar rechters zijn ook wel een béétje gevoelig. Ik zou het woord erosie willen gebruiken. Als de hele tijd wordt gezegd “er zijn toch wel ernstige twijfels aan de rechtspraak', ontstaat toch het beeld dat er iets aan de hand is. Dat is gevaarlijk. Als dat beeld er eenmaal is, zet je het moeilijk weer recht.“