Dat kan toch niet, deze bacteriën hier?

Een zoetwaterbacterie die zonder zuurstof methaan afbreekt?

Kan niet, dachten velen, tot modder van het Twentekanaal werd onderzocht.

Het Twentekanaal bij Hengelo. In de modder van dit kanaal is een combinatie van organismen gevonden waarvan onderzoekers dachten dat die daar helemaal niet zou kunnen zitten. Foto Eric Brinkhorst hengelo 20-10-2004 olivervuiuling twentekanaal. ©foto eric brinkhorst En de visser vist door... " Dat ligt er al vanaf maandag! Toen was de drab veel erger.." was zijn commentaar. Brinkhorst, Eric

Er zitten 'onmogelijke' micro-organismen in de modder van het Twentekanaal. Microbiologen van de Radboud Universiteit Nijmegen hebben ze ontdekt bij Lochem. Een duo van een bacterie en een archeon (een micro-organisme dat geen bacterie is) blijkt in staat om onder zuurstofloze omstandigheden methaan en nitriet af te breken. 'Tot nu toe dachten veel microbiologen dat dit niet mogelijk was, vooral omdat dit soort bacteriën nooit gevonden werden', zegt Marc Strous, leider van het onderzoek. De vondst stond gisteren in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Strous beredeneerde op theoretische gronden dat de bacterie toch moest bestaan en ging op zoek. Nadiverse vruchteloze pogingen ging hij op aanraden van collega Alfons Smolders eens kijken in de modder van het Twentekanaal. 'Het Twentekanaal is relatief ondiep en er is veel scheepvaart. Daardoor is er een hoop geklots en wordt de bodem flink omgewoeld. Bovendien is er door de bemesting in de landbouw veel stikstof in het water. Ideale omstandigheden voor de bacterie die wij zochten.'

Promovenda Ashna Raghoebarsing besteedde ruim een jaar aan het onderzoek. In het laboratorium in Nijmegen werden zeven schepjes Twentse modder opgekweekt in een glazen reactorvat. 'Goed geroerd bij 25 graden Celsius en onder de toediening van voedingsstoffen en methaangas, konden de bacteriën goed gedijen. Ze werden echt gekoesterd', aldus Raghoebarsing.

Al spoedig bleek dat er methaan geconsumeerd werd, door micro-organismen in de modder. Een onbekende bacterie en een archeon namen ieder een deel van de reactie voor hun rekening. Na zestien maanden kweken bestond de cultuur voor 80 procent uit de bacterie en 10 procent uit het archeon. De onderzoekers hebben hiermee een geheel nieuwe manier van natuurlijke afbraak van methaan ontdekt. Mogelijk speelt het wereldwijd een rol. Strous: 'Dezelfde stukjes DNA die wij aantroffen in de Twentse modder, blijken ook in Japan en de VS voor te komen.' Dat betekent dat daar, in het bovenste laagje van vervuilde modder, verwante micro-organismen leven. 'Mogelijk is dit duo veel wijder verspreid.'