About laat onder popmelodie de frutsels vrolijk stuiteren

Band Dynamics is een opvallende, zeg maar gerust ironische songtitel op Bongo, de debuut-cd van het Amsterdamse About. Dat is immers helemaal geen band, maar het soloproject van Rutger Hoedemaekers, die mondjesmaat enkele gastbijdragen tussen zijn eigen drukke, elektronische frutsels monteerde.

Niks bandjesdynamiek, zou je zeggen, maar live is About dan toch weer een tweepersoonsband. Zangeres, gitariste en fluitiste Marg van Eenbergen is ook in het dagelijks leven Hoedemaekers' partner. Bij de duetten met de ruw op haar gitaar rammende Van Eenbergen (ooit voorvrouw van het betreurde Seedling, nu in GRAM) spatten de vonken eraf.

Opvallend genoeg heeft ze op de plaatversie van Band Dynamics een belangrijke vocale rol, maar houdt ze live, in dit nummer tenminste, haar mond. Toch is dit ook in andere opzichten een veelbetekenend nummer. Oppervlakkig beluisterd is dit een vrolijk popliedje uit de jaren-zestig-mal, maar in feite maakt de begeleiding het verschil. Om de paar regels wisselt die van karakter, register of ritme, worden er beats of geluiden toegevoegd of juist weggehaald: een kaleidoscoop voor je oren. Zo gaat het in bijna alle liedjes. De melodieën verraden een vergevorderd popgevoel, maar daaronder en daartussenin stuitert de boel vrolijk alle kanten op.

Hoedemaekers sprokkelt zijn inspiratie uit allerlei stilistische hoeken en gaten bij elkaar en timmert er duizelingwekkende en uiterst vermakelijke popmuziek van.

Hij staat enthousiast en hyperactief achter en, als dat zo uitkomt, vóór zijn tafeltje met keyboard, laptop en andere kastjes te springen, en logenstraft doeltreffend het visueel statische imago van elektronische pop. Dat de set in de kelderbar van Vera nauwelijks langer duurt dan Bongo, een dik half uur, is te begrijpen met zo'n overdosis aan muzikale informatie, met dank aan de elektronica. Hoezeer Hoedemaekers daarop vertrouwt, blijkt als hij doodleuk de sampler laat aftellen.

Concert: About. Gehoord: 25/3, Vera Groningen. Herhaling 15/4, De Nieuwe Anita Amsterdam, 27/4, Patronaat Haarlem.

    • Jacob Haagsma