Wonder van ingetogenheid

De website van de Amerikaanse fietsenfabrikant Cannondale barst bijna uit zijn voegen van de wervende en vooral wervelende teksten. Het bedrijf verklaart niets minder dan een missie te hebben: 'Our mission is to create innovative, quality products that inspire cyclists around the world.' En langs welk pad kan deze missie worden volbracht? 'We strive to exceed the expectations of our consumers, retailers and business partners.' Voilà.

Vintage Nexus Headshok

En toen werd de Cannondale Vintage Nexus Headshok (hierna te noemen: CVNH) bij mij thuis afgeleverd. Ik zette hem in de huiskamer op het eikenhout, en pakte er een stoel bij. Sommige mensen worden rustig als ze voor een aquarium gaan zitten, ik genas terstond van Cannondales' digitale adrenaline bij dit concrete wonder van ingetogenheid. De grijze belettering (Cannondale) op het frame lichtte zacht op tegen de matzwart gespoten achtergrond. Alsof de letters wilden zeggen: neem mij zoals ik ben, ik ben er en ik ben er ook weer niet.

Daarna zag ik het leer. Zowel de handvatten als het zadel waren uitgevoerd in naturel-kleurig leer, in een zeer subtiel contrast met het matzwarte frame. Ach, het leek in zijn fijnzinnigheid op een gebed. Het zadel was trouwens een echte Brooks. De (Engelse) firma Brooks doet al 130 jaar in fietszadels. Ze weigeren zich over te geven aan de synthetische wanen. Een echt zadel is van leer, en daarmee basta.

Zeer elegant vond ik de kettingkast, of wat daar voor doorging. Het was eigenlijk niets meer en niets minder dan een kunststof tunneltje, zeg maar een huidje waarbinnen de ketting zich bewoog. Een doordacht detail. Voor broekspijpen stond (en staat) het sein op veilig.

Kijken naar een fiets is één ding, fietsen op een fiets, daar gaat het natuurlijk om. Op hetzelfde moment dat de professionals in Parijs-Roubaix de eerste kasseistrook opdraaiden, stuurde ik de CVNH het Kerkepad in, een geduchte kasseimassa in mijn dorp, twee haakse bochten kort achter elkaar halverwege. Hoe zou het door Cannondale gepatenteerde Headshok Super Fatty Ultra-systeem zich gedragen? Ik kan hier kort over zijn: Cannondale overtrof mijn verwachtingen ruimschoots. Het Kerkepad is zijn status 'Hel van het Zuiden' kwijt. Het Kerkepad is niet langer onneembaar.

Het Headshok Super Fatty veringsysteem is even eenvoudig als geniaal. Het zit waar de intuïtie het moet plaatsen, in de balhoofdbuis, het punt of het centrum waar de antikrachten zich noodlottigerwijs samenballen. Cannondale heeft een zeer fijn en tegelijkertijd robuust evenwicht gevonden tussen de bewegende delen van het systeem door toepassing van naaldlagers - ik had het zelf kunnen bedenken.

De CVNH wordt gepresenteerd als een luxe en trendy stadsfiets, zeg maar een fiets voor de yup, mocht die nog bestaan. Het is waar dat je er een paar flappen voor neer moet leggen (1.645 euro), maar dan heb je ook een fiets die het predikaat 'stadsfiets' helemaal ontgroeid is. Ik beleefde mijn beste momenten ver buiten de bebouwde kom. De CVNH trapt licht en is alleen al door zijn comfortabele aard een uitnodiging het verderop te zoeken. De Shimano Nexus 8-speed versnellingsnaaf maakt de aluminium CVNH geschikt voor alle landgenoten, ook al wonen ze op de Cauberg.

Peter Winnen

Peter Winnen is voormalig profwielrenner en rijdt op een dertig jaar oude Gitane.

    • Peter Winnen