The Cremaster Cycle

The Cremaster Cycle Vijf films maakte de Amerikaanse beeldend kunstenaar Matthew Barney (San Francisco, 1967) tussen 1994 en 2002, die hij naar de spier ‘musculus cremaster’, de zaadstreng vernoemde. Het is de spier waarmee de testikels in het lichaam vastzitten. Hij zorgt ervoor dat, afhankelijk van de temperatuur, de testikels rijzen en dalen om de spermaproductie op peil te houden. De films uit The Cremaster Cycle maand zijn deze maand, samen, apart en in willekeurige volgorde te zien in het Filmmuseum in Amsterdam. De zaadstreng is voor Barney het begin van een hele reeks associaties, die zich niet altijd even makkelijk laten duiden. In Barney’s films komen elfen en saters voor, vrijmetselaarachtige rituelen, autoraces, vaseline, ontsnappingskunstenaar Harry Houdini en seriemoordenaar Gary Gilmore. De New York Times beschreef de reeks eens als „het antwoord van de kunstwereld op Star Wars”. Barney’s wereld is science fiction in de zin dat hij zijn eigen wetten volgt. Maar ook door de ongrijpbare sfeer van de films, die het midden houdt tussen de ‘used future’ van een film als Blade Runner en de steriele sereniteit van 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick. Barneys films zijn een ingenieus spel van perspectief, associaties en causaliteiten, waarvan je ook kunt genieten zonder te weten dat die dansroutines dan weer de vorm hebben van de interne geslachtsorganen van man en vrouw. Eerst maar eens simpelweg kijken naar die extravagant vormgegeven films. Ze zijn zowel voor kenners van klassieke videokunst, als voor liefhebbers van al te aardse filmgenres als horror en fantasy vooral een duizelingwekkende beeldencarrousel van herkenning en vervreemding, aantrekken en afstoten. The Cremaster Cycle . Regie: Matthew Barney. Met: Matthew Barney, Norman Mailer, Richard Serra, Aimee Mullens, Ursula Andress, Paul Brady, Dave Molyneux. In: Filmmuseum, Amsterdam. Inl. www.filmmuseum.nl. Aimee Mullens in ‘Cremaster 3’

Vijf films maakte de Amerikaanse beeldend kunstenaar Matthew Barney (San Francisco, 1967) tussen 1994 en 2002, die hij naar de spier ‘musculus cremaster’, de zaadstreng vernoemde. Het is de spier waarmee de testikels in het lichaam vastzitten. Hij zorgt ervoor dat, afhankelijk van de temperatuur, de testikels rijzen en dalen om de spermaproductie op peil te houden. De films uit The Cremaster Cycle maand zijn deze maand, samen, apart en in willekeurige volgorde te zien in het Filmmuseum in Amsterdam. De zaadstreng is voor Barney het begin van een hele reeks associaties, die zich niet altijd even makkelijk laten duiden.

In Barney’s films komen elfen en saters voor, vrijmetselaarachtige rituelen, autoraces, vaseline, ontsnappingskunstenaar Harry Houdini en seriemoordenaar Gary Gilmore. De New York Times beschreef de reeks eens als „het antwoord van de kunstwereld op Star Wars”. Barney’s wereld is science fiction in de zin dat hij zijn eigen wetten volgt. Maar ook door de ongrijpbare sfeer van de films, die het midden houdt tussen de ‘used future’ van een film als Blade Runner en de steriele sereniteit van 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick.

Barneys films zijn een ingenieus spel van perspectief, associaties en causaliteiten, waarvan je ook kunt genieten zonder te weten dat die dansroutines dan weer de vorm hebben van de interne geslachtsorganen van man en vrouw.

Eerst maar eens simpelweg kijken naar die extravagant vormgegeven films. Ze zijn zowel voor kenners van klassieke videokunst, als voor liefhebbers van al te aardse filmgenres als horror en fantasy vooral een duizelingwekkende beeldencarrousel van herkenning en vervreemding, aantrekken en afstoten.

The Cremaster Cycle . Regie: Matthew Barney. Met: Matthew Barney, Norman Mailer, Richard Serra, Aimee Mullens, Ursula Andress, Paul Brady, Dave Molyneux. In: Filmmuseum, Amsterdam. Inl. www.filmmuseum.nl.