Tachograaf

Alle vervoerders met vrachtwagens van 7,5 ton of meer moeten van de EU een digitale tachgraaf installeren. Maar ook marktkooplui moeten eraan geloven. Waarom is dit?

De regelingmoet ervoor te zorgen dat chauffeurs niet te lang (maximaal negen uur per dag) achter het stuur zitten. De tachograaf was in enkele EU-landen, waaronder Nederland, al sinds begin jaren negentig verplicht.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt in een verklaring dat een tachograaf voor iedereen, dus ook kleine vervoerders, 'eerlijke concurrentie tussen Europese vervoerders en gezonde arbeidsomstandigheden' bevordert. En de digitale versie zou minder fraudegevoelig zijn dan de oude.

Verladersorganisatie EVO is mordicus tegen het verplicht stellen van de tachograaf voor lokaal vervoer. 'Een marktkoopman die een half uur per dag in de auto zit is toch iets anders dan een chauffeur die negen uur achter het stuur zit', zegt een woordvoerder. 'Voor beroepsvervoer is de tachograaf een prima instrument, voor lokaal vervoer niet. Het is volstrekt onzinnig om een hovenier die in zijn eigen woonplaats ergens een tuin moet aanleggen op te zadelen met deze last'.

Volgens EVO krijgen ondernemers die korte afstanden rijden er door de regelgeving een onnodige kostenpost (ongeveer 2.000 euro per tachograaf) bij. EVO waagt te betwijfelen of de digitale versie van de tachograaf beter is dan de oude, analoge. 'De analoge is gebruiksvriendelijker. Gewoon een kartonnen kaartje opprikken en klaar. Voor de digitale tachograaf moet je software installeren en bestanden bijhouden. Of het minder fraudegevoelig is, is onzeker.'

Lolke van der Heide

Vragen over Europa: europa@nrc.nl