Onmogelijke bacteriën in Twente

Een zoetwaterbacterie die zonder zuurstof methaan afbreekt? Kan niet, dachten velen. Tot in de modder van het Twentekanaal een microbiologisch duo opdook dat het wél lukt.

Kweekvat in het lab. Foto RU

Er zitten 'onmogelijke' micro-organismen in de modder van het Twentekanaal. Microbiologen van de Radboud Universiteit in Nijmegen hebben ze ontdekt bij Lochem. Een duo van een bacterie en een archeon blijkt in staat om onder zuurstofloze omstandigheden methaan en nitriet af te breken. 'Tot nu toe dachten veel microbiologen dat dit niet mogelijk was, vooral omdat dit soort bacteriën nooit gevonden werden', zegt Marc Strous, leider van het onderzoek. De vondst staat vandaag in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Strous beredeneerde op theoretische gronden dat de bacterie toch moest bestaan en ging op zoek. Na diverse vruchteloze pogingen ging hij op aanraden van collega Alfons Smolders eens kijken in de modder van het Twentekanaal. 'Het Twentekanaal is relatief ondiep en er is veel scheepvaart. Daardoor is er een hoop geklots en wordt de bodem flink omgewoeld. Bovendien is er door de bemesting in de landbouw veel stikstof in het water. Ideale omstandigheden voor de bacterie die wij zochten.'

Promovenda Ashna Raghoebarsing besteedde ruim een jaar aan het onderzoek. In het laboratorium in Nijmegen werden zeven schepjes Twentse modder opgekweekt in een glazen reactorvat. 'Goed geroerd bij vijfentwintig graden Celsius en onder de toediening van voedingsstoffen en methaangas, konden de bacteriën goed gedijen. Ze werden echt gekoesterd', aldus Raghoebarsing.

Al spoedig bleek dat er methaan geconsumeerd werd, door micro-organismen in de modder. Een onbekende bacterie en een archeon namen ieder een deel van de reactie voor hun rekening. Na zestien maanden kweken bestond de cultuur voor 80 procent uit de bacterie en 10 procent uit het archeon.

De Nijmegenaren hebben hiermee een geheel nieuwe manier van natuurlijke methaanafbraak ontdekt. Mogelijk speelt het wereldwijd een rol. Strous: 'Dezelfde stukjes DNA die wij aantroffen in de Twentse modder blijken ook in bijvoorbeeld Japan en de Verenigde Staten voor te komen.' Dat betekent dat daar, in het bovenste laagje van vervuilde modder, verwante micro-organismen leven. 'Mogelijk is dit duo veel wijder verspreid.'