Krachtigste lijm ooit wordt gemaakt door een bacterie

Rotterdam. Onderzoekers hebben een bacterie gevonden die zich hecht aan een ondergrond met zelfgemaakte lijm die veel krachtiger is dan de beste lijm die in winkels verkrijgbaar is. Het is de sterkste lijm die ooit in de natuur is gevonden, schrijven de onderzoekers onder leiding van fysicus Jay Tang van Brown University in Providence (Rhode Island) in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De ongevaarlijke bacterie, Caulobacter crescentus, leeft in rivieren, kanalen en pijpleidingen. Om hem los te krijgen van de buitenkant van een glazen pipet moesten de onderzoekers eraan trekken met een kracht van gemiddeld een duizendste newton. Gezien het kleine oppervlak waarmee de bacterie zich hecht, bedraagt die kracht per vierkante millimeter 70 newton. Een kleine koe (van 550 kilo) die aan een één centimeter dik touw bungelt veroorzaakt in dat touw een vergelijkbare spanning.

De bacterie hecht zich met een langgerekt uitsteeksel aan stenen of de binnenkant van waterleidingen. Het uiteinde van het uitsteeksel is bekleed met plakkerige koolhydraten (ketens van suikermoleculen). Dit goedje is interessant, omdat het sterk is en werkt op een nat oppervlak. Het aanmaken van grote hoeveelheden is een probleem, omdat het plakt aan alles wat je gebruikt om het te produceren. De onderzoekers kweekten speciale mutanten van de bacterie die hun lijm op glas achter lieten, maar kregen de lijm daarna niet los.