'Ik verkondig niet zo'n vooruitstrevend geluid'

Wie: Hilde Graafland, predikante bij de Salvatorkerk in Rotterdam.

Waarom: Ze houdt morgen haar laatste Goede Vrijdag-preek in Rotterdam, omdat ze predikante in Veenendaal wordt.

Een ingetogen dienst, dat is wat Hilde Graafland (49), predikante van de Salvator-kerk in Rotterdam, morgen voor ogen staat. Goede Vrijdag, de dag dat christenen de kruisiging en dood van Jezus herdenken, is voor hen de droevigste dag van het jaar. Maar wel een droefheid die tegelijk blijdschap biedt, zegt Graafland. 'Goede Vrijdag is een keerpunt. Deze dood brengt het leven. Door het donker gaan we naar het licht, naar Pasen, de dag waarop we de verrijzenis van Jezus uit de dood vieren.'

Graafland zal morgen preken over Marcus 15 vers 38: 'En het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot onder in tweeën.' Die gebeurtenis, direct nadat Jezus zijn laatste adem had uitgeblazen, symboliseert de verzoening tussen God en de mens, legt ze uit.

De week van Pasen is voor de predikante de drukste periode van het jaar. Ze leidt twee diensten in haar kerk, en spreekt ook op een school, in een opvanghuis en bij reumapatiënten.

Twee weken geleden begon ze aan haar preken voor de Paasweek. Vanavond zal ze thuis de liederen zingen die ze uitkoos voor de dienst van morgen. 'Om er in te komen.' Daarna leest ze haar preek hardop voor. Dat ritueel herhaalt zich morgenochtend, zodat ze haar tekst goed kent en vanaf de kansel de kerk in kan kijken. 'Ik probeer de mensen te zien.'

Het wordt haar zesde en laatste Goede Vrijdag in de Salvatorkerk. Eind mei vertrekt de predikante naar Veenendaal, waarheen ze een beroep heeft aangenomen. Een opmerkelijke overstap, want in de strenge Utrechtse gemeente krijgt Graafland alleen mannelijke collega's, 32 in totaal. 'Ik verkondig niet zo'n vooruitstrevend geluid. Dat zal de verklaring zijn', zegt ze.

Een orthodox geluid, in een tijd dat het bezoek aan kerken afneemt? 'Ja, juist nu moeten we de christelijke boodschap niet laten verwateren. Ik ben niet zo'n vrijzinninge predikant die de symbolische betekenis van de bijbelverhalen benadrukt. In de bijbel spreekt God tot ons. Met Pasen is Jezus echt opgestaan. Al weet ik niet precies hoe dat kan, dat opstandingsverhaal is echt gebeurd.'

Arjen Ribbens