Hans van der Meer

Hans van der Meer Toen Hans van der Meer in 1988 een stapel historische voetbalfoto's onder ogen kreeg, trof hem vooral hun overzichtelijkheid. Scherp van voor tot achter lieten de mooiste in een oogopslag niet alleen een spelmoment zien maar ook het veld en alles er omheen: achter de spelers de tribunes, achter de tribunes de volkswijk waarin het stadion stond. Plotseling realiseerde hij zich dat die wijde blik vrijwel uit de voetbalfotografie verdwenen was. Want de moderne voetbalfoto is gemaakt met een telelens. Maar hoe zou voetbal anno nu eruit zien op de manier van vroeger, vroeg hij zich af? Het resultaat - in 1998 verzameld in het boek Hollandse Velden - was vermakelijk vanwege de onbeholpenheid van het knollenballet. Maar bovenal sprak het tot de verbeelding. Dat had veel te maken met de manier waarop hij zijn idee gestalte had gegeven. Hij maakte voetbalfoto's maar ook weer niet. Met hun ruime zicht waren het in de eerste plaats sociale landschappen: foto's die in allerhande gratis meegeleverde details -van reclameborden tot snelwegen, van nauwkeurige rijtjes bomen tot bedrijvige bouwkranen- een inkijkje gaven in hoe Nederland zichzelf heeft vormgegeven. Het is gezien de enthousiaste reacties niet verwonderlijk dat Van der Meer zijn idee ook op Europees niveau is gaan uitvoeren. In museum Boijmans van Beuningen is daaruit nu een keuze te zien met 55 kleurenfoto's van wedstrijden en ook nog eens 23 portretten van spelers en een scheidsrechter. Van der Meers velden liggen onder de rook van fabrieken en langs akkers. Ze bieden uitzicht op zee, een bosrand of een woonwijk; zijn afgezet met betonnen muurtjes, roodwitte linten of oude autobanden in Portugal, Nederland, België en Oost-Europa. Hans van der Meer: Europese velden t/m 7 mei Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18/20, Rotterdam. Di t/m zo 11-17u. Hans van der Meer: Warley, Engeland 2004 Mytholmroyd, Engeland, 2004 Meer, Hans van der

Toen Hans van der Meer in 1988 een stapel historische voetbalfoto's onder ogen kreeg, trof hem vooral hun overzichtelijkheid. Scherp van voor tot achter lieten de mooiste in een oogopslag niet alleen een spelmoment zien maar ook het veld en alles er omheen: achter de spelers de tribunes, achter de tribunes de volkswijk waarin het stadion stond. Plotseling realiseerde hij zich dat die wijde blik vrijwel uit de voetbalfotografie verdwenen was. Want de moderne voetbalfoto is gemaakt met een telelens. Maar hoe zou voetbal anno nu eruit zien op de manier van vroeger, vroeg hij zich af? Het resultaat - in 1998 verzameld in het boek Hollandse Velden - was vermakelijk vanwege de onbeholpenheid van het knollenballet. Maar bovenal sprak het tot de verbeelding. Dat had veel te maken met de manier waarop hij zijn idee gestalte had gegeven. Hij maakte voetbalfoto's maar ook weer niet. Met hun ruime zicht waren het in de eerste plaats sociale landschappen: foto's die in allerhande gratis meegeleverde details -van reclameborden tot snelwegen, van nauwkeurige rijtjes bomen tot bedrijvige bouwkranen- een inkijkje gaven in hoe Nederland zichzelf heeft vormgegeven.

Het is gezien de enthousiaste reacties niet verwonderlijk dat Van der Meer zijn idee ook op Europees niveau is gaan uitvoeren. In museum Boijmans van Beuningen is daaruit nu een keuze te zien met 55 kleurenfoto's van wedstrijden en ook nog eens 23 portretten van spelers en een scheidsrechter. Van der Meers velden liggen onder de rook van fabrieken en langs akkers. Ze bieden uitzicht op zee, een bosrand of een woonwijk; zijn afgezet met betonnen muurtjes, roodwitte linten of oude autobanden in Portugal, Nederland, België en Oost-Europa.

Hans van der Meer: Europese velden t/m 7 mei Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18/20, Rotterdam. Di t/m zo 11-17u.