Een half leven op slechts één bank

“Dutch design' schittert weer op de Salone del Mobile, de jaarlijkse internationale meubelbeurs aan de rand van Milaan. Nederlandse ontwerpers doen goede zaken.

Zes gebruinde bodybuilders, slechts gehuld in een witte slip en een bontmutsje, serveren champagne. Met de dienbladen boven het hoofd banen de krachtpatsers zich een weg tussen de honderden gasten op de stand van Moooi in de Superstudio Piu in Milaan.

Het meubelmerk uit Breda heeft op de Salone del Mobile, de jaarlijkse internationale meubelbeurs in Milaan, alle reden voor een feestje. Het afgelopen jaar verdubbelde het in design gespecialiseerde bedrijf opnieuw zijn omzet, naar 6,2 miljoen euro. Dit jaar verwacht Moooi 11 miljoen omzet. Bovendien verkochten de drie oprichters in januari de helft van hun aandelen aan de Italiaanse meubelgigant B&B Italia. “Voor een exorbitant bedrag“, aldus productiemanager Hans Lensvelt.

Moooi is hét bewijs van hoe succesvol “Dutch design' is. Bijna alle bekende jonge Nederlandse ontwerpers zijn in de collectie vertegenwoordigd. In Milaan presenteert het merk een opmerkelijke serie meubels van wit karton van Studio Job. Maarten Baas ontwierp na zijn Smoke chair ook een geblakerde eetkamerstoel en van Bert Jan Pot is er een knalblauwe tafel met inklapbare poten.

Art director Marcel Wanders, een van de drie eigenaren, doet zelf ook van zich spreken. Bij het Zweedse designcollectief Front bestelde hij een lamp die bestaat uit een levensgroot zwart paard met een kap op de kunststof manen. Zelf ontwierp Wanders een sofa waarvoor veertien sterk verschillende hoezen leverbaar zijn: van een chique Chanelruitje tot een bloemenpatroon van sneeuwwit damast.

Waarom zouden we bijna een half leven met dezelfde bank doen, vraagt Wanders zich af. “Mensen trouwen gemiddeld drie keer en ze kopen twee keer een bank. Ik wil proberen daar verandering in te brengen. Ik mik op twee huwelijken en drie banken.“

Naast Moooi zijn nog tal van Nederlandse bedrijven en ontwerpers naar Milaan gereisd. Naar de Salone del Mobile, in een gloednieuw complex aan de rand van de stad dat zo groot is als vijfhonderd voetbalvelden, en naar de Fuori Salone, een reeks van kleinere tentoonstellingen in het centrum van de stad.

“De beurs is voor designvirgins, de stad voor designaddicts“, zegt directeur Casper Vissers van Moooi. Zijn bedrijf is op beide fronten vertegenwoordigd, maar investeerde het meest in een presentatie in de stad. “Het is zien en gezien worden“, legt Vissers uit. “Orders worden hier niet geschreven. Aan alle belangrijke mensen in het vak kan ik hier laten zien wie we zijn.“

Ahrend pakt het in Milaan nog grootser aan dan Moooi. De wereldwijd actieve kantoorinrichter huurde twee straten bij Moooi vandaan een bovenetage in een statig pand. Daar toont het alleen een moderne bureaustoel en een nieuwe tafel, in combinatie met een tentoonstelling van Nederlandse designproducten. Uit heel Europa worden klanten ingevlogen voor een “meet and greet' met ontwerpcoryfeeën als Friso Kramer en Wim Quist.

Voor Ahrend betekent “Milaan' een investering in het imago van ruim een half miljoen euro. “Wij willen ons meer profileren in de designhoek“, legt strategiemanager Mark Klijs uit. “Dat doe je in Milaan, niet op een stropdassenbeurs.“ Maar een groot bedrijf is als een olietanker, zegt de manager. “Als je de identiteit van je merk wil verlengen, moet je over een lange adem beschikken.“

Dat ondervindt ook Koninklijke Tichelaar uit het Friese Makkum. De kleine aardewerkfabrikant staat voor de vijfde keer in Milaan, ditmaal met een collectie wit keramiek ontworpen door het Nederlandse Studio Job.

“De eerste keer hadden we samen met dertig anderen een ruimte gehuurd. Nu pas hebben we genoeg naam om op eigen kracht hier te staan“, zegt vertegenwoordiger Thomas Eyck.

[Vervolg DUTCH DESIGN: pagina 16]

'Arco, Leolux zijn vergeten!'

DUTCH DESIGN

[Vervolg van pagina 15] Tichelaar moet wel in Milaan present zijn, zegt Eyck. “Voor ons zit de groei in het buitenland.“ Dat het loont om je aan buitenlandse opdrachtgevers te presenteren, blijkt tijdens de beurs. Voor de nieuwe huisvesting van het Museum of Art and Design uit New York mag Tichelaar 30.000 gevelbekledingsplaten van een parelmoeren glazuurlaag voorzien, een grote opdracht. “Dat hebben we gisteravond met champagne gevierd.“

Milaan is ook een “haantjesspel“, zegt verkoopleider René Nieuwendijk van meubelfabriek Leolux uit Venlo. “Who is hot and who is not. De detailhandel kiest de winnaar en bepaalt welke meubelfabrikant straks de meeste vierkante meters in winkels krijgt.“ Leolux huurde samen met Arco, een andere Nederlandse meubelfabrikant, een bovenetage naast het Scala, een toplocatie in het centrum van de stad. Maar een etage lager trekt de expositie van het ontwerperscollectief Droog Design uit Amsterdam aanmerkelijk meer bezoek. “Kijk eens goed naar de folder die de Nederlandse ambassade heeft laten maken met alle Nederlandse tentoonstellingen in Milaan“, zegt de manager op verbitterde toon. “Droog staat daarin. Maar Arco, Leolux, Montis en Pastoe zijn vergeten. Vier grote bedrijven die samen goed zijn voor duizenden arbeidsplaatsen.“

De expositie van Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk staat wél in de folder aangegeven. In een kamer in een een industrieel complex aan de Via Gaspare Bugatti hebben de twee jonge ontwerpers hun tapijten, lampen en meubels uitgestald. Door het uitdelen van vierhonderd persmapjes hopen zij hun investering van 20.000 euro terug te verdienen. Joost van Bleiswijk: “Alle woonbladen zijn al langs geweest. Je hoopt op een aantal goede publicaties, galeries en musea die je willen exposeren en misschien een paar contacten met het bedrijfsleven.“

De beurs is ook een mooi uithangbord als je niet direct iets te verkopen hebt. Het Bloemenbureau Holland vroeg de ontwerpers Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe om een “floraal theaterstuk“. Voor de Superstudio Piu' paraderen zes dagen lang vier in bloemenjurken gehulde modellen. Miss Sensuous draagt een 200 kilo wegende “jurk' gemaakt van duizenden rozen, anthuriums en chrysanten.

“Het verdwijnen van de vensterbank was voor de bloemenindustrie een belangrijk verlies“, zegt Dorien de Jonge van het Bloemenbureau. “Met deze presentatie bereiken we alle influentials op designgebied. Als we merken dat zij meer bloemen gaan inzetten bij interieurinrichting is mijn missie hier geslaagd.“

Bekijk het fotoverslag van de Milaanse meubelbeurs Salone del Mobile op www.designws.com

Afgelopen maandag was de laatste dag van de internationale meubelbeurs in Milaan.

    • Arjen Ribbens