Eredivisie kiest voor eigen bal

Net als in de Engelse en Spaanse competitie wordt vanaf volgend voetbalseizoen ook in de Nederlandse eredivisie zoveel mogelijk met dezelfde bal gespeeld. Een aantal clubs, zoals Ajax en PSV, doen niet mee omdat zij contractueel aan een ander merk vastzitten.

Tenminste elf eredivisieclubs spelen vanaf volgend seizoen met de Brillant-bal van het merk Derbystar. Met die keuze zijn bijvoorbeeld Nike (bal van PSV en de competitie in Engeland en in Spanje) en Adidas (Ajax) gepasseerd.

Volgens de Eredivisie CV, de overkoepeling van clubs in de hoogste divisie, wordt nu tegemoet gekomen aan de wens van trainers en spelers om, net als bij de grote internationale toernooien, met dezelfde bal te spelen. Veel clubs trainen nu vaak in de aanloop naar een wedstrijd steeds met een andere bal. Op de bal zal het logo van de eredivisie en van de thuisspelende voetbalclub staan. Details van de sponsorovereenkomst zijn niet bekendgemaakt.

Eerder deze week is de bal “getest' bij Feyenoord en FC Utrecht. Volgens een woordvoerder van Derby Star zijn er verder geen aparte, uitgebreide tests geweest. “Spelers en trainers werken steeds met verschillende ballen en op die manier weten ze inmiddels echt wel wat hun favoriete bal is.“ Feyenoord, ADO Den Haag en Roda JC spelen al langer met Derbystar.

Nike zegt zich in een reactie niet gepasseerd te voelen, ook al heeft het bedrijf een contract met de KNVB. “Je moet met sponsoring keuzes maken. Wij leveren de bal al aan het Nederlands elftal, PSV en RKC. Daar komt nog bij dat ook de Engelse en Spaanse competitie in Nederland goed worden bekeken.“ Komend seizoen zullen elf à twaalf clubs, afhankelijk van wie promoveert en degradeert, met standaard met de gekozen bal spelen.