'Wij zijn er voor Nederlandse kunst'

Na een twee jaar durende renovatie is het Stedelijk Museum Schiedam vandaag heropend. De nadruk ligt helemaal op Nederland. 'Het gemeentebestuur heeft ingezien dat cultuur een belangrijke toeristentrekker is.'

Bij de renovatie kregen de toiletten kunststoffen wasbakken van Hella Jongerius. Schiedam, 06/04/06. Nieuw Interieur van het verbouwde Gemeente Museum Schiedam, met o.a. nieuwe zalen en een nieuwe ondergrondse entree. Foto Leo van Velzen Nrc.Hb. Sanitair Handdoeken Hygiene Velzen, Leo van

'Bertus, dat bordje hangt scheef.' 'Het gebouw is scheef.' ' Kan zijn, maar het moet optisch recht hangen.'

Directeur Diana Wind van het Stedelijk Museum Schiedam geeft nog wat laatste aanwijzingen. Overal in het monumentale pand zijn mensen aan het werk. Vanochtend werd het geheel vernieuwde museum geopend door koningin Beatrix, wellicht vanwege haar voorliefde voor de in de collectie goed vertegenwoordigde Jan Schoonhoven.

'Hét museum voor Nederlandse moderne en hedendaagse kunst van na 1945', noemt het Stedelijk Museum Schiedam zichzelf. Diana Wind: 'Het Stedelijk in Amsterdam, het Van Abbe in Eindhoven en het Bonnefanten in Maastricht zijn internationaal georiënteerd. Wij richten ons helemaal op Nederland.' In de jaren vijftig was dat een keuze uit budgettaire overwegingen, nu is het een marketingargument.

Dus krijgt Maria Roosen vier zalen voor de tentoonstelling met haar werk van de laatste tien jaar. Voor de zaal met jonge Nederlandse kunstenaars wordt net een derde werk van Koen Vermeule binnengebracht, een schenking van een particuliere verzamelaar voor het nieuwe museum. De overige zes tentoonstellingsruimtes zijn goeddeels voor de tentoonstelling Picasso, Klee, Miró en de moderne kunst in Nederland, 1946-1958, die eveneens vandaag opent. Het gaat om de wisselwerking tussen dat supertrio en Nederlanders, zoals de Cobra-groep.

Trots toont Wind hoeveel ruimte het museum gewonnen heeft. In haar oude directiekamer hangen nu werken van Maria Roosen, op de zolder hangt Paul Klee. In de kelder huizen een café van een hippe uitbater en een educatieve ruimte met een meubel van Krijn de Koning. Ook elders in het pand zijn Nederlandse kunstenaars en vormgevers present. Tomas Schats maakte de bewegwijzering, Lily van der Stokker een even vrolijk stemmende wandschildering in de entreeruimte, Hella Jongerius de flubberende kunststoffen wasbakken in de toiletten. De vloeren zijn lichtgroen, de wanden roze en oranje.

Ruim twee jaar duurde de restauratie en renovatie van het Sint Jacobs Gasthuis uit 1790. Tot 1934 huisvestte het gebouw 'oude lieden', daarna fungeerde het als museum. De tentoonstellingsruimte was echter beperkt, en de gebreken van het pand werden steeds groter.

Startschot voor de renovatie was de Kanjersubsidie van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, zegt Wind. Die 550.000 euro voor het opknappen van het casco haalde de gemeente over om 5,1 miljoen euro op tafel te leggen voor de herinrichting. Met nog 350.000 euro van het lokale VSB-fonds was het bedrag compleet. De gemeente Schiedam verdubbelde ook de exploitatiesubsidie tot 2,3 miljoen euro per jaar, waarvan 45.500 beschikbaar is voor nieuwe aankopen. Het aantal formatieplaatsen stijgt van veertien naar 23.

Het museum profiteert van opmerkelijke gulheid van Schiedam. Wind: 'Het gemeentebestuur heeft gezien dat cultuur een belangrijke toeristentrekker is. Deze investering past bij de promotie van de binnenstad. Van oudsher heeft Schiedam een negatief zelfbeeld. Maar we hebben hier veel te bieden. Samen met het oude Delfshaven, hier vlakbij, is de oude binnenstad voor bezoekers van buiten onweerstaanbaar.'

    • Mark Duursma