Ochtend T-shirts blijken groeimarkt

De concurrentie op de ochtenkrantenmarkt tussen de Volkskrant en nrc.next heeft een mode-uitloper gekregen, merkt Paul Steenhuis

OP STRAAT...: het next.promotieteam showt de next.jassen en next.laktassen Foto Nijenhuis / nrc.next NRC Next presentatie drukkerij PCM Foto: Marco Hofste Hofste, Marco

Wat begon als grap, kan mode op straat worden. Op de dag dat NRC Handelsblad het nieuwe ochtendblad nrc.next uitbracht, vorige maand, kwam het ochtendblad de Volkskrant met een tegenzet, in de vorm van een T-shirt. Op alle bureau's van Volkskrant-redacteuren lag die dag een grijs shirt met lange mouwen, met daarop de tekst volkskrant.first. De letters en de rode punt waren 'gepikt' van het beeldmerk van nrc.next, vertelt Marcel Havelaar, marketing manager lezersmarkt en plaatsvervangend uitgever van de Volkskrant. 'Het was een inside joke, Volkskrant first, NRC next, een grapje om de redacteuren steun te wensen bij de nieuwe concurrentie. Het idee kwam van ons reclamebureau Headline, en de vormgeving is ontstaan in overleg met marketing. Maar zo'n grap lekt uit', vertelt Havelaar.

Zo zat in Brussel Volkskrant-correspondent Bart Dirks. Hij had zo'n shirt per post besteld. 'Ik kreeg het op de dag dat de Europese top was, en in de grote zaal zit de Nederlandse pers bij elkaar. Leek me een leuk collegiaal grapje om in volkskrant.first T-shirt te verschijnen, omdat ik tegenover de NRC-correspondenten daar zit, Mark Kranenburg en Jeroen van der Kris. Zij lieten zich meteen met een plastic tas van nrc.next fotograferen, als 'tegenactie'.'

Tot zover allemaal inside jokes. Maar er ontstond vraag naar de volkskrant.first T-shirts, vertellen zowel Bart Dirks als Marcel Havelaar. De shirts zijn inmiddels op de webwinkel van de Volkskrant te bestellen. Inmiddels groeit ook de vraag naar de T-shirts van de concurrentie, nrc.next, vertelt Willem Jan Makkinga, uitgever van nrc.next.

In eerste instantie waren ze bedoeld voor de promotieteams die de straat op gaan om nrc.next onder de aandacht te brengen.

'Wij hebben T-shirts in nrc.next-rood, en de tekst voor op ons shirt slagzin: 'What's next?' Op de rug staat dan subtiel nrc.next. We hebben een mannenmodel en een getailleerd vrouwenmodel, van het merk Slazenger,' zegt Makkinga. Hij vindt ze sexier dan het Volkskrantshirt, dat hij 'een aardig grapje, in reactie op' noemt.

Ook naar het nrc.next-campagneshirt is inmiddels vraag ontstaan: medewerkers dragen hem op straat, krantenkinderen op het schoolplein. 'Het was niet de bedoeling, maar we gaan hem vanwege de vraag nu ook binnenkort in onze webshop verkopen,' vertelt Makkinga.

Op de actiesite www.nrcnext.nl zal gemeld worden als de shirts te koop zijn.

En er zijn meer trendy mode-uitingen van het nieuwe ochtendblad waarnaar vraag is ontstaan, zoals de rode laktas met het nrc.next logo erop. Ook die wordt met de T-shirts verkocht.

Webadressen: webwinkel.volkskrant.nlwww.nrcnext.nl

    • Paul Steenhuis