Imagoprobleem?

Team Telfort verlengde het contract van olympisch kampioen Bob de Jong (29) niet. Heeft de schaatser een imagoprobleem, waardoor hij commercieel gezien minder interessant is?

Gianni Romme (33), olympisch kampioen op de 5 en 10 kilometer (1998), wiens contract bij Postcodeloterij (overgenomen door DSB) afloopt: 'Over Bob is wel gezegd dat hij een antiheld is, maar hij heeft genoeg uitstraling en presteert wél. Daar gaat het toch om? Heel raar dat Telfort jarenlang in De Jong investeert en hem er uitschopt als hij écht wat presteert. De tendens is nu dat ploegen inkrimpen, salarissen niet zo hoog meer zijn en de oude garde eruit wordt gegooid richting 'Vancouver' (Winterspelen 2010, red.). Maar schaatsen is geen vierjaarlijkse cyclus. Allroundtoernooien, de wereldbeker en de WK afstanden zorgen elk jaar voor publiciteit. Er zijn nu drie olympisch kampioenen (De Jong, Romme en Gerard van Velde, red.) zonder contract. Jammer. Zo mis je een brok ervaring. Een vierde ploeg (naast TVM, DSB en Telfort, red.) is goed voor de schaatssport. Er staan nu te veel mensen langs de zijlijn. Ik bekijk de komende maanden mijn mogelijkheden. Een kleinere ploeg met Bob en wat jonge mensen om mee te sparren, zou kunnen.'

Frank van den Wall Bake, sportmarketingconsultant: 'Ik ben een bewonderaar van Bob de Jong en vond zijn gouden medaille [op de 10.000 meter] de mooiste van 'Turijn'. Maar prestaties en uitstraling wegen even zwaar voor een sponsor. Dat is een hard gegeven. Bob heeft een ingetogen karakter en heeft niet de uitstraling van Rintje Ritsma of Marianne Timmer. Nu heerst de schijn dat commerciële aspecten prevaleren boven sportieve, maar de belangrijkste reden is dat Bob in de herfst van zijn carrière zit. Ik zie voor hem niet veel kansen meer om winst te behalen. De komende jaren gaat de aandacht vooral uit naar de allroundtoernooien (De Jong is langeafstandsspecialist, red.); de afstanden worden weer belangrijk met de volgende Winterspelen. Ik kan me voorstellen dat Telfort voor Jochem Uytdehaage kiest; hij is allrounder en jonger. Maar voor Bob is nog wel een individuele sponsor te vinden.'

Erik Hulzebosch, marathonschaatser, zwager van Gretha Smit (Team Telfort): 'Iemand die veel wint zoals Bob (onder meer ook vier wereldtitels afstanden, red.) en minder uitstraling heeft, heeft minder waarde voor een sponsor dan een sporter die veel wint én een goede uitstraling heeft. Je moet meer kunnen dan alleen schaatsen. De waardering van een schaatser wordt ook bepaald door persoonlijkheid. Bob is anders dan Erben Wennemars; die doet het goed op tv. Als je een standaardverhaaltje vertelt, vergeten de mensen je snel. Ook al win je een medaille. Gretha Smit schaatst nu niet zo goed, maar ze heeft wel een goede uitstraling en meer waarde voor een sponsor dan Bob. Trouwens heel vreemd dat hij uit de Telfort-ploeg is gezet. Een slecht moment ook, om kort na de Spelen te zeggen: 'Je hebt goud gewonnen, nou toedeliedokie'.'

Patrick Wouters, sportmarketeer, manager TVM-schaatsploeg: 'Met een discussie over zijn imago doe je Bob tekort. Hij heeft bewezen een vaste waarde te zijn. Zijn prestaties in het wereldbekercircuit en op de WK afstanden waren voor Telfort een reden hem erbij te halen. Met Bob hadden ze iemand die op belangrijke momenten voor exposure zorgde. Voor een sponsor is het een optelsom van factoren. Prestaties en uitstraling spelen een rol. Maar ook de opbouw van een team, waarin personen karakterologisch en sportief bij elkaar passen. Voor Telfort was het geen eenvoudige beslissing. Het staat buiten kijf dat een regerend olympisch kampioen een mooi uithangbord is. Maar wat ook een rol kan spelen, is dat je als ploeg wilt vlammen op grote internationale kampioenschappen, terwijl voor stayers de WK afstanden het enige echte hoogtepunt van het seizoen zijn. Bob kan nog een paar jaar meestrijden om titels. In Nederland is ruimte is voor een vierde schaatsploeg. Er zijn genoeg goede schaatsers beschikbaar.'

    • Pieter de Vries