Gewoon lekker huiselijk mag nu van ontwerpers

Streng en minimaal zijn uit. Kleedjes, warme kleuren en bloemen zijn dit jaar hip op de Salone del Mobile in Milaan, de belangrijkste meubelbeurs ter wereld.

Clubfauteuil 'The Worker'van Hella Jongerius, met een bekleding van leer, drie soorten stof en twee knopen op een frame van eikenhout en aluminium.

Zeker honderd bezoekers van de meubelbeurs in Milaan verdringen zich voor een grote vitrine. Aan de andere kant van het glas geen exotische dieren, maar een huiskamer waar drie jongeren verveeld kijken naar een oude politiefilm. Op tafel een halve pizza, op de grond lege blikjes en tijdschriften. Een paar meter verderop, ook achter glas, zit een echtpaar aan tafel te kaarten. Vermoedelijk zijn ze net opgestaan, want in de nabijgelegen slaapkamer staat een beslapen bed.

Welkom op de stand van Cappellini. Het hipste meubelmerk van Italië heeft de halve stand op de 45ste Salone del Mobile ingeruimd voor een cirkelvormig huis met een glazen buitenmuur, zodat de beursbezoekers naar binnen kunnen kijken. Pizza-etende pubers hangend in een design-icoon als de Pylon Chair van Tom Dixon.

Is dat de manier om moderne meubels aan de man te brengen? Design is niet bedoeld voor etalages en musea, maar om mee te leven, legt een medewerker uit. 'Dit ideale huis moet ervoor zorgen dat design iets huiselijks krijgt.'

Het Cappellini-huishouden met zijn talrijke kleedjes, bloemenpatronen en warme kleuren, maakt duidelijk dat het huis van de toekomst knus, gezellig en persoonlijk mag zijn. Afrikaanse beelden worden vrijelijk gecombineerd met neo-antiek en designklassiekers. De tijd van de strenge interieurs met minimalistische meubels in wit- en grijstinten is definitief voorbij. Tijd voor een verandering, geeft Cappellini ook aan met een tekst op de achterwand van de stand: 'Everyman has the right to be what he wants to be as long as he never stops changing.'

De Salone del Mobile is dé meubelbeurs in de wereld. In Milaan wordt duidelijk in welke richting de industrie zich in elk geval de komende twaalf maanden beweegt. In het gloednieuwe tentoonstellingscomplex Rho-Phero aan de rand van Milaan tonen dit jaar meer dan 2.500 fabrikanten aan ruim tweehonderdduizend bezoekers zes dagen lang de nieuwste snufjes op gebied van huis- en kantoormeubilair. Wie daar niet genoeg aan heeft, kan terecht in het centrum van de stad waar zeker nog eens honderd exposities zijn van ontwerpers en designopleidingen.

Tal van vooraanstaande fabrikanten Cappellini hebben gekozen voor kleurige, karaktervolle ontwerpen die eenvoudig aan te passen zijn aan de wensen van de afnemer. In de hallen 8 en 12, waar alle grote designmerken bij elkaar klitten, wemelt het van de bloemenprints en andere blijmakende motieven en ontwerpen. De stand van Moroso lijkt zelfs wel een bloemenwinkel. Stoelen, spiegels, kleden, vazen - de Italiaanse ontwerpster Patricia Urquiola en haar Nederlandse collega Tord Boontjer maakten vele fleurige nieuwe ontwerpen.

Bij de Zwitserse fabrikant Vitra, bekend van de kantoorstoelen van Charles en Ray Eames, steelt een Nederlandse ontwerper de show. In drommen cirkelen de bezoekers om Hella Jongerius' clubfauteuil The Worker. Net als de bank Polder, die Jongerius vorig jaar in Milaan presenteerde, combineert de ontwerpster uiteenlopende materialen tot een vanzelfsprekend geheel. The Worker bestaat uit een frame van eikenhout en aluminium, en een bekleding van leer, drie verschillende soorten stof en twee grote knopen. Om de koper zoveel mogelijk vrijheid te geven, komt de stoel begin volgend jaar in drie sterk verschillende kleurcombinaties op de markt.

Dat geldt ook voor de lamp die Jongerius voor Vitra-dochter Belux ontwierp: drie verschillende voeten (leer, vilt en aardewerk) en drie verschillende sets met lampenkappen. 'Strengheid is voorbij. Het hedonisme is terug in het modernisme. Al twintig, dertig jaar gebeurt er nauwelijks iets op meubelgebied. Tijd voor iets anders', zegt Jongerius, die op de beurs de hele dag interviews moet geven.

Paul van den Berg, eigenaar en art director van het Nederlandse Montis, staat al voor de twintigste keer in Milaan. De meubels zijn dit jaar weer een stuk kleurrijker, valt hem op. 'De economie trekt aan, mensen durven weer meer. Ik heb een groene bank meegenomen. 'Zou je dat wel doen', werd me van te voren gevraagd. Het pakt goed uit, we krijgen er heel goede reacties op.'

Dat eenvoudig ook mooi kan zijn, bewijst de Duitse ontwerper Konstantin Grcic. Voor Classicon ontwierp hij de stoel Venus van multiplex. Twee gebogen vormen die de afnemer zelf met vier schroeven aan elkaar moet verbinden. Een rubberen strip zorgt dat de stoel niet lawaaiig is en een rubberen handvat maakt hem eenvoudig verplaatsbaar. Hoe rudimentair zijn ontwerpen ook zijn, ook Grcic wil geen minimalist genoemd worden. 'Ik hou van complexe ontwerpen. Maar ik wil ze graag eenvoudig maken en terugbrengen tot de essentie.'