Funda moet een merk worden

Wat valt er in Nederland nog te winnen voor Funda, de huizensite met een dominante marktpositie? Directeur Marque Joosten (44) ontvouwt zijn plannen.

Marque Joosten van Funda Foto Bas Czerwinski Czerwinski, Bas

Een dag nadat hij veilingsite Ricardo heeft gekocht moet Funda-directeur Marque Joosten ('die que is een grapje op de middelbare school dat is blijven hangen') spoorslags naar Dublin. Voor zaken: hij heeft een afspraak met de toekomstige directeur van de Ierse Funda-site. Het sollicitatiegesprek duurde kort, vertelt hij later aan de telefoon. 'Een geschikte jongen was het. Dat zie ik meestal meteen.'

In Nederland heeft Funda een dominante positie, door zijn gewaardeerde zoekfuncties en - niet onbelangrijk - het alleenrecht op de woningen van NVM-makelaars die zo'n tweederde van de huizentransacties voor hun rekening nemen.

Kan Funda in Nederland nog groeien?

'Weinig. Negentig procent van de woningzoekenden gebruikt ons al - en daarmee behoren we tot de topdrie huizensites van de wereld. Toen Funda in 2000 begon, gebruikten we de Amerikaanse huizensite Homestore.com als de site waarop we wilden lijken. Maar inmiddels zijn de zaken omgedraaid: zij zien Funda als benchmark.

'In Nederland proberen we groei te realiseren door meer diensten aan te bieden rondom Funda. De mensen zien het merk als iets betrouwbaars, als een soort ANWB of Consumentenbond. Vandaar dat we nieuwe diensten gaan brengen die met wonen te maken hebben. Zoals een Funda-hypotheek, Funda Landelijk met agrarische objecten en Funda Travel, voor de verhuur van vakantiehuisjes. We zijn vorig jaar al Funda Records begonnen met cd's rond het begrip 'wonen' om ons merk een wat warmere uitstraling te geven.'

Vorig jaar waren er al plannen om Funda in het buitenland op te zetten, maar die zijn nog steeds niet gerealiseerd.

'Het gaat inderdaad langzaam. We hadden een project in Polen lopen, en daar zat geen schot in. Dat hebben we twee maanden geleden in de ijskast gezet. In Ierland gaan we deze zomer van start en werken we samen met net zo'n organisatie als de NVM. Alleen zijn we daar niet de grootste, maar de derde huizensite van het land. Daarnaast zoeken we naar huizensites die we in Italië of Spanje zouden kunnen overnemen. Daar is breedband internet nog niet zo ver als in Nederland, maar over drie jaar gaat het daar echt van start.'

Vorig jaar sloot u niet uit dat Funda naar de beurs zou gaan.

'Dat zou altijd nog kunnen, maar geld is op dit moment geen probleem. Er zit elke week wel een nieuwe venture capitalist aan mijn bureau die dolgraag wil investeren in onze buitenlandse uitbreiding. We gaan zorgvuldig te werk bij de buitenlandse huizensites die we over willen nemen. Internetbedrijven kosten veel geld - wat dat betreft is de internethausse weer helemaal terug. Overigens is de Nederlandse Funda-aanpak niet zo maar te kopiëren naar het buitenland. Italianen vinden het niks om een vraagprijs of een foto bij een woning te zetten. En Amerikanen willen nooit hun adres vermeld zien op een huizensite. Die denken dat er dan meteen een terrorist voor de deur staat.'

U bent onder meer directeur geweest bij provider Freeler. Zijn er bij Funda niet vaak discussies tussen de vooruitstrevende 'internetters' en een meer behoudende makelaardij-stroming?

'De NVM heeft een groot belang in Funda, maar ons bedrijf telt slechts 24 medewerkers die alleen gericht zijn op de kern: innovatie en marketing van de site. De rest besteden we uit.

'Natuurlijk zijn er discussies met de NVM, maar uiteindelijk kiezen we toch wat het beste is voor de consument.'

En wat als de consument nu een uitgebreider woonaanbod wil, net als de metaspeurders zoekallehuizen.nl en miljoenhuizen.nl?

'Vooropgesteld: ik neem alle concurrentie serieus. Maar volgens mij heb je meer aan een goed doorzoekbare site, dan aan een enorme lijst met treffers. Ik haak af als ik ergens '250.000 euro' en 'Haarlem' intyp, en vervolgens 400 huizen voorgeschoteld krijg. Funda biedt kwaliteit omdat onze informatie goed doorzoekbaar is. Dat kan ik niet meer garanderen als er woningen door anderen worden aangeboden. Daarom werken we met die vakantiehuisjes ook weer alleen samen met vaste organisaties: je wilt op Funda geen huisje in de Dordogne boeken bij een particulier en er dan achter komen dat het niet is wat je verwachtte. Onze exclusieve samenwerking met de NVM levert tot nu toe meer voordelen dan nadelen op, dus zullen we dat aanbod niet uitbreiden met andere huizen. Maar aan de andere kant: je moet nooit iets uitsluiten als je met internet bezig bent.'