Union “bouwmarktkwaliteit'

Ook in de fietsenbranche leidt vergelijkende reclame tot een juridische strijd. Nadat eerder pechhulpverleners ANWB en Route Mobiel, autoverhuurders Easycar en Hertz en telecombedrijven KPN en Tele2 in de rechtszaal streden over reclame waarin de één de ander de maat neemt, is het nu de beurt aan de rijwielhandelaren. Fietsenverkopers Biretco en Halfords troffen elkaar gisteren in de rechtbank van Haarlem voor een kort geding dat was aangespannen door Biretco.

Biretco, met ruim 700 winkels marktleider in de Benelux, eist dat Halfords zijn reclame voor fietsen van het merk Union rectificeert. Halfords prijst sinds kort de Union aan voor 499 euro, met de mededeling dat “een vergelijkbaar model bij de rijwielhandel circa 750 euro kost“. Het wordt niet expliciet vermeld, maar het is volgens Biretco duidelijk dat wordt verwezen naar Gazelle en Batavus, A-merken die Biretco verkoopt.

En dat wringt, zegt advocaat K. Stöpetie van Biretco. De Union verdient volgens hem helemaal geen A-status. Hiervoor liet hij gisteren een expert in de rechtszaal uitleg geven over een model van Union. De Union zou van “bouwmarktkwaliteit“ zijn. “De consument moet weten wanneer je appels met peren vergelijkt.“

Advocaat R. van Huussen van Halfords zegt dat het Biretco eigenlijk om iets heel anders gaat: het weren van goedkope concurrenten. “De angst regeert.“ Overigens is de Union wel degelijk een A-merk, zegt hij.

De rechter doet uiterlijk 20 april uitspraak. Intussen heeft Union, dat zijn reputatie aangetast ziet, juridische stappen aangekondigd tegen Biretco.