Kletskoek- en poeha-vrije auto die aandacht wil

Bij de Dacia Logan van Renault draait alles om functionaliteit.

'Kijk mij eens verstandig, voordelig en statusongevoelig zijn'.

Dacia Logan Foto Renault Renault

De Dacia Logan is interessanter als marketingconcept dan als auto. Het is een componenten-Renault van Roemeense herkomst, voor een bodembedrag. Er geldt een 'vanaf-prijs' van 8.495 euro voor de meest Spartaanse versie die voor dit stukje werd gereden.

Deze versie is overigens onverkoopbaar. Onder de 20 km per uur wil het ding alleen rechtuit. Parkeren voelt als duwen tegen een klemmende deur. Je ontkomt dus niet aan stuurbekrachtiging à raison van 395 euro. Maar dat kan alleen in combinatie met een duurdere versie. De echte prijs is dan 9.780 euro. Die vanaf-prijs zet de consument dus op het verkeerde been.

Dacia is zo onbekend dat het nauwelijks een B-merk is. Toch verkoopt Renault deze auto zelf en vermeldt op de achterklep 'by Renault'. Dat is verfrissend. Auto's worden hier meestal (te) duur verkocht als manifestaties van een leefstijl of als identiteitverschaffers. Renault, de 'Créateur d'Automobiles', probeert z'n merk te laden met elegantie, stijl, design en soms zelfs erotiek, met namen als 'Clio' of 'Twingo'. De Mégane wordt wulps aangeprezen om een verondersteld 'kontje'.

De consument betaalt voor illusie, gevoel en zelfbeeld. In die versierde wereld parkeert Renault dan de neutrale Dacia Logan, met niet meer appeal dan een huishoudelijk apparaat. Met 'netjes' is alles over deze anonieme auto gezegd. De brochure laat het bij een 'perfecte sedan voor gezinnen'. Verder is de Dacia geheel kletskoek- en poeha-vrij. Alles draait om functionaliteit en prijs-kwaliteitverhouding. Dat is de enige boodschap die de Dacia-rijder aan de spreekwoordelijke buurman overbrengt. Kijk mij eens verstandig, voordelig en statusongevoelig zijn.

De matige verwachtingen van een goedkope auto worden makkelijk gehaald en zelfs overtroffen. Hoewel gewend aan een zwaardere auto hoef ik m'n rijstijl niet aan te passen. Het vreselijke cliché 'pittig' zou ik zelfs durven gebruiken. Als je het gaspedaal flink intrapt, hoor je een bevredigende hoeveelheid lawaai. Daarna gebeurt niet heel veel, althans in de stad. Maar op de snelweg schaats ik makkelijk van baan naar baan. Ik pasmakkelijk onder het dak - het stuur laat zich tussen de knieën klemmen en daarna heb je zelfs lol. Je moet namelijk aan het werk en dat ben ik niet meer gewend. De Logan wil aandacht. Ik kom makkelijk mee op de A2. Deze basisauto heeft toch nog twee airbags en ABS. Het interieur laat geen enkele indruk achter. Op het dashboard mis ik niks.

Er is een vrij ruime koffer met een onhandig deksel. De auto voelt best solide en ruim aan. Schakelen gaat soepel. De koppeling is licht. De ruitensproeier werkt beter dan in m'n eigen auto. De Logan lijkt me vooral geschikt voor (middelbare) mensen die zo min mogelijk geld aan een auto willen uitgeven en volkomen merkblasé zijn. Voor jonge gezinnen kan Dacia beter een station wagon of hatchback bouwen.

Folkert Jensma

Hoofdredacteur van NRC Handelsblad en nrc.next en rijdt in een Renault Espace

    • Folkert Jensma