Hoe schrijf je een theaterhit

Zondag wordt de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied uitgereikt.

Wat zijn de ingrediënten van een pakkend theaterlied, en hoe schrijf je dat?

Erik de Jong (Spinvis) Foto Lex van Rossen 23-03-05 SPINVIS t.a.v. CS FOTO LEX VAN ROSSEN ROSSEN, LEX VAN

Spinvis won in 2003 de Annie M.G. Schmidtprijs voor 'Voor ik vergeet'.

Hoe schrijf je een raak lied?

1 Wat helpt, is het gebruik van alledaagse spreektaal: de zinnetjes waarmee je boodschappen doet of een praatje maakt met de postbode, zijn vaak de beste.

2 Gebruik geen grote woorden zoals Liefde, Eenzaamheid of Dood! Die sluipen er vaak in, of je nou wilt of niet. Toch adviseer ik: benoem ze niet. De luisteraar is slimmer en gevoeliger dan wordt aangenomen.

3 Een mooie tekst ontstijgt zijn betekenis. Een prachtige melodie met een onzintekst levert een beter lied dan een ingenieus geconstrueerd verhaal op een obligaat deuntje.

Wat is je eigen werkwijze?

De ochtenduren zijn van goud. Van9 tot 11 doe ik meer dan de gehele rest van de dag. De nacht gebruik ik om te spelen, te freaken en herrie te maken. Om inspiratie zit ik nooit verlegen, om tijd des te meer. De kiem van een liedje ontstaat in een kwartiertje. Dan volgen er weken of soms maanden van schaven, prutsen en sleutelen. Om er daarna achter te komen dat het allereerste idee toch het beste was.

Wie zou je zelf voor de Annie M.G. Schmidtprijs 2005 nomineren?

Meindert Talma: 'Een smerig karwei'

Welk theaterlied raakt je?

'Could we start again, please' uit Jesus Christ Superstar, en dan het liefst in de versie die gezongen is door Yvonne Elliman. Die perfecte melodie, het bijna achteloze koortje, de onnadrukkelijke tekst, en de manier waarop de basgitaar is opgenomen. Griezelig mooi in elkaar verweven allemaal.

Kijk voor de agenda van de Spinvistournee op: www.spinvis.nl

    • Wietske Loebis