Skypen, bellen, zappen, het kan vast goedkoper

Wat is eigenlijk het voordeligste tarief voor bellen, televisie en internet?

Over een combinatie van die drie, 'Triple Play', wordt vanavond gedebatteerd.

Onlangs kwam ik, na een paar jaar in het buitenland te hebben gewoond, terug naar Nederland. Een van de dingen die me bij voorbaat al hartkloppingen bezorgde, was het uitzoeken van de voordeligste telefoon-, internet- en televisie-abonnementen.

Want wat was er in het medialandschap al niet veranderd de afgelopen jaren! Ik trof een land aan dat Skypte, voIP-te, televisie keek via kabel, internet of satelliet, plasma-schermen aan de muur had hangen die met één druk op de knop televisie, cd's, dvd's en e-mails de huiskamer in slingerden.

Wat te kiezen uit dit overweldigend aanbod? Triple Play lijkt de toverterm waarmee ik op al mijn wenken bediend kan worden: met de keuze voor één provider haal ik internet, televisie en telefonie in huis. Klinkt ideaal. Of niet?

Verwarde consumenten als ik begeven zich vanavond naar politiek en cultureel centrum De Balie in Amsterdam, dat naast politieke, maatschappelijke en culturele onderwerpen ook aandacht schenkt aan ontwikkelingen op media-gebied. In het debat 'Triple play: zegen voor de consument?' worden de voor- en nadelen van deze laatste technologische ontwikkeling op een rijtje gezet.

Aan het ene eind van de tafel zitten aanbieders UPC en KPN, aan de andere kant critici als de Consumentenbond en de HCC, de vereniging van computergebruikers. Doel van de bijeenkomst is om de consument voor te lichten over Triple Play - nog maar weinig Nederlanders zijn bekend met de term - en om hem 'een nuance mee te geven', zegt Ronald van Rooden, directeur van de HCC. 'Met veel marketinggeweld wordt nu een beeld geschetst dat Triple Play de hemel op aarde zou zijn.'

In die hemel krijg je één maandelijkse factuur: door de pakketkorting valt die lager uit dan drie afzonderlijke rekeningen. Van Rooden: 'Maar als je kijkt naar de pakketten die worden aangeboden, is het een soort confectiegoed voor de gemiddelde consument. En die bestaat niet.'

Van Rooden suggereert dat elke consument met een checklist zijn internet-, download-, bel- en kijkgedrag inventariseert. 'Op basis daarvan kun je dan beslissen of het beter is op oude voet door te gaan, of voor een pakket te kiezen.' Uit onderzoek blijkt dat de meeste consumenten huiverig tegenover het bundelen van diensten staan. 'Mensen hebben het gevoel van de hifi-set in de jaren tachtig: als er iets misgaat met één onderdeel, heb je niets meer', aldus Van Rooden.

Ook komt de gemiddelde consument niet zoals ik net uit het buitenland. Die heeft drie abonnementen voor de afzonderlijke diensten, met contractuele verplichtingen waar hij niet kosteloos van afkomt.

Maar Triple Play is geen verplicht pakket, benadrukken zowel UPC als KPN. 'Ik zie het meer als het kunnen combineren van diensten op een manier dat het qua service en prijs handig uitpakt', zegt Michiel Buitelaar, directeur consumentenmarkt KPN.

Van de verwachting dat Triple Play een trage start zal hebben, ligt hij niet wakker. 'Als je mensen vraagt of ze het morgen willen hebben, zeggen ze: mwah, maar in de praktijk kan blijken dat het niet aan te slepen is.' Met de combinatie van internet en bellen gaat het ook heel hard. Buitelaar: 'Dat gaat met duizenden per dag, wij zijn daar door overvallen.'

Bovendien is Triple Play het voorportaal voor allerlei nieuwe producten. De digitale videotheek bijvoorbeeld, waarbij je met je afstandsbediening nieuwe films kunt bestellen ('video on demand'). E-mails sturen kan straks via het beeldscherm van de tv met een toetsenbord op schoot. 'De diensten groeien steeds meer naar elkaar toe', voorspelt Eric-Jan Gelink, Director Marketing Video van UPC. 'Het onderscheid tussen beeld, data en voice is aan het vervagen omdat alles digitaal is. Als je gebeld wordt terwijl je televisie zit te kijken, kun je straks het nummer op je scherm zien verschijnen.'

Het is eigenlijk een wonder dat de heren nog in levenden lijve bij elkaar aan tafel aanschuiven voor een real time discussie.

Het debat kun je helaas niet meer live bijwonen in De Balie, maar het is via elke computer wereldwijd te volgen. Kun je meteen zien of je tevreden bent over de televisiekwaliteit die je internet provider biedt. Zo niet: wordt het geen tijd om over te stappen op digitaal?

Het debat over 'Triple Play' kan op elke computer ter wereld met snel internet worden gevolgd, via www.vara.nl.

    • Maartje Duin