Pas op dotcom, hier is Europa met .eu

Europees webadres: vooral interessant voor bedrijven.

Leuk voor particulieren als adres op .nl niet meer beschikbaar is, of om domein met winst te verkopen.

Meer dan 300.000 aanvragen voor een Europese domeinnaam (.eu) zijn er sinds het openstellen van het register in december binnengekomen bij EURid, het Belgische bedrijf dat EU-webadressen uitgeeft. Geïnteresseerde particulieren zijn daarbij niet meegeteld. Zij mogen pas vanaf morgen een aanvraag indienen.

De Europese internetextensie lijkt dan ook een groot succes. Al in 2002 beslisten de Europese ministers van Telecommunicatie dat het tijd was voor een 'Europese identiteit in cyberspace', zoals toenmalige eurocommissaris Liikanen (Informatiemaatschappij) het verwoordde. Dit moest de bekendheid van de EU op internet vergroten en internetondernemingen stimuleren op grotere schaal te werken.

Gezien het grote aantal aanvragen lijken veel ondernemingen daadwerkelijk geïnteresseerd om Europese websites te lanceren. Al vermoedt eigenaar Rudy Kappert van online marktplaats Marktplaza.nl dat de meeste aanvragen worden gedaan uit defensieve overwegingen. Kappert: 'Het is vooral niet leuk als een concurrent met je merknaam aan de haal gaat.' Zelf heeft Kappert om die reden eerder Marktplaza.eu aangevraagd, maar zal hij die site direct doorlinken naar Marktplaza.nl. 'Het is alleen interessant als je internationaal bezig bent.'

Cor Molenaar, specialist in e-marketing en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, bevestigt dit. Hij voorspelt een grote toekomst voor .eu, maar vooral voor internationale bedrijven. 'Europa stelt zich steeds meer op als eenheid in de internationale concurrentiestrijd en staat voor andere, zachtere waarden dan de Verenigde Staten. Daarmee krijgt de EU internationaal een duidelijke identiteit. De extensie .eu wordt hierdoor een echt kwaliteitsmerk, de Europese tegenhanger van .com dat vooral een Amerikaanse uitstraling heeft', aldus Molenaar.

Ook van de succesvolle Amerikaanse veilingsite eBay verwacht hij dat ze .eu gaan gebruiken om hun Europese uitstraling te versterken. 'Ze kunnen een centrale website www.ebay.eu maken waarbij je als Nederlander op basis van je ip-adres alleen een Nederlands veilingaanbod krijgt te zien.'

Bij eBay zelf laten ze zich nog niet in de kaarten kijken. 'eBay heeft het .eu-domein vastgelegd. Het is voor eBay als internationaal bedrijf een logische stap om het eBay-domein op een zo breed mogelijke schaal te registreren', aldus de reactie per e-mail. Molenaar denkt dat particulieren gedeeltelijk 'meegaan in de hype'.

Molenaar: 'Maar het is vooral leuk als je bij .nl achter het net viste en nu je gedroomde webadres met .eu alsnog kunt realiseren.' Van twee Nederlandse hostingbedrijven die aanvragen bij het Belgische EURid mogen indienen, komen uiteenlopende berichten over de interesse. Bij Hostnet schatten ze dat van de 20.000 aanvragen die ze morgen naar België sturen, 75 procent toch van bedrijven is.

Bij Yourhosting, waar tot vrijdag 17.000 aanvragen voor de laatste fase binnenkwamen, denken ze dat deze voor 60 procent van particulieren komen. 'Er zijn mensen die gewoon een mooi webadres willen bemachtigen, maar er zijn er ook veel die er op willen verdienen', aldus operationeel manager Peter Langenkamp.

Zo iemand is Sunil Janki, student bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit. 'Ik heb dertig aanvragen ingediend. Zo bleek chelseafc.eu nog vrij te zijn. Als die voetbalclub dit webadres wil gebruiken, moeten ze het eerst van mij kopen', aldus Janki.