DJ-robots in het museum

Techniek domineert op diverse kunstexposities.

Op kunstacademies zijn al robot- en knutsellaboratoria.

De combinatie technologie en kunst is in de mode, een direct gevolg van de digitale revolutie. Interactiviteit, robotica, machinekunst is te zien op festivals als DEAF, Robodock, STRP en Impakt. Het Stedelijk Museum besteedt aandacht aan computerspelletjes, al is de expositie Next Level. Art, Games & Reality een gemiste kans. Er is know-how genoeg in Nederland maar luie research levert een slechte expositie op. In 2000 organiseerde Montevideo, ook Amsterdam, een veel betere expositie over kunst en games: Over-spelen. Foto Boudewijn Bolkman Bolkman, Boudewijn

Elvira is een kakkerlak die een karretje aanstuurt dat lijkt op R2D2. Het insect wordt door kunstenaar Garnet Hertz op een pingpongballetje gezet en raakt aan de wandel. De ronde robot waarop Elvira bevestigd is, wordt in beweging gebracht. Garnet Hertz: 'Elvira rent op een balletje, in een kring van lampjes. Als de robot waarop ze zit een obstakel nadert, gaan er allerlei lampjes branden. De kakkerlak zal intuïtief het licht ontwijken. Zo kan Elvira de robot besturen zonder overal tegenaan te botsen.'

De combinatie technologie en kunst is in de mode, een direct gevolg van de digitale revolutie. Interactiviteit, robotica, machinekunst is te zien op festivals als DEAF, Robodock, STRP en Impakt. Het Stedelijk Museum besteedt aandacht aan computerspelletjes, al is de expositie Next Level. Art, Games & Reality een gemiste kans. Er is know-how genoeg in Nederland maar luie research levert een slechte expositie op. In 2000 organiseerde Montevideo, ook Amsterdam, een veel betere expositie over kunst en games: Over-spelen.

Tijdens het STRP-festival onlangs in Eindhoven werden kunstwerken getoond waarmee echt gespeeld kon worden. In de grote ruimten van dit Philps laboratorium waar ooit Einstein werkte, kwamen installaties die inmiddels behoren tot de beste in dit vakgebied, zoals RMR (Run Motherfucker Run) van Marnix de Nijs goed tot hun recht. Een bezoekster rent over een meterslange lopende band in een fabriekshal terwijl er voor haar een stad verschijnt, een lange brug, een schaars verlichte straat. Het zweet staat op haar rug, het rennen is niet meer vol te houden. Het meisje vliegt van de lopende band in de hiervoor bestemde kussens. Een van de leukste technische kunstwerken is overigens de installatie 'Juke_bots' van Robotlab uit Duitsland. Twee enorme industriële robotarmen DJ-en zoals geen DJ het kan.

De technische trend manifesteert zich ook op kunstacademies, waar robot-afdelingen en electronische knutsellabs worden opgezet. Het wachten is op de generatie 'draadloze netwerken'-kunstenaars, die experimenteren met RFID (radio frequency identity) -technologie in musea.

www.runmotherfuckerrun.nl; www.robotlab.de

    • Ine Poppe