Achter de kassa in China

Chinese werknemers staan achter de kassa bij de ingang van het pretpark Duijangyan in de Chinese provincie Sichuan. Chinese staatsondernemingen zijn berucht om hun inefficiëntie.

Achter de kassa in China Chinese werknemers staan achter de kassa bij de ingang van het pretpark Duijangyan in de Chinese provincie Sichuan. Chinese staatsondernemingen zijn berucht om hun inefficiëntie. Een recent onderzoek van marktresearcher Gallup wijst uit dat 68 procent van de werknemers geen enkele binding heeft met zijn werk. De onderzoekers William McEwen, Xiaoguang Fang, Chuanping Zhang en Richard Burkholder deden vorige maand verslag in het managementmaandblad Harvard Business Review. Zij onderzochten „de gewoontes, verwachtingen en toekomstplannen van Chinese volwassenen, van plattelandsbewoners tot inwoners van grote steden”. Het onderzoek duurde van 1994 tot 2004, er werden in totaal 10.000 mensen ondervraagd. Het gaat hier volgens de auteurs om mensen die „eigenlijk niet meer mee doen. Ze doen hun werk als slaapwandelaars”. Het kan nog erger: 20 procent van de ondervraagden erkende ruiterlijk het dagelijkse werk te haten. De auteurs concludeerden: „Als 88 procent van de werknemers niet geïnteresseerd is in zijn dagelijkse werk, dan is dat misschien de verklaring voor het verschijnsel dat de Chinese consument in stedelijke gebieden zo'n lage dunk heeft van producten van eigen bodem”. Slechts 21 procent van de respondenten was van mening dat duurzame gebruiksgoederen van Chinese makelij van goede kwaliteit zijn. Foto AP/Color China Photo Chinese workers huddle inside a ticket office at an entrance to Dujiangyan park in southwest China's Sichuan province, Wednesday April 5 2006. China's state owned enterprises are notorious for its inefficiency. Workers often have little work to do due to inappropriate allocation of resources. (AP Photo/Color China Photo) **CHINA OUT** Associated Press

Een recent onderzoek van marktresearcher Gallup wijst uit dat 68 procent van de werknemers geen enkele binding heeft met zijn werk. De onderzoekers William McEwen, Xiaoguang Fang, Chuanping Zhang en Richard Burkholder deden vorige maand verslag in het managementmaandblad Harvard Business Review. Zij onderzochten 'de gewoontes, verwachtingen en toekomstplannen van Chinese volwassenen, van plattelandsbewoners tot inwoners van grote steden'. Het onderzoek duurde van 1994 tot 2004, er werden in totaal 10.000 mensen ondervraagd.

Het gaat hier volgens de auteurs om mensen die 'eigenlijk niet meer mee doen. Ze doen hun werk als slaapwandelaars'. Het kan nog erger: 20 procent van de ondervraagden erkende ruiterlijk het dagelijkse werk te haten. De auteurs concludeerden: 'Als 88 procent van de werknemers niet geïnteresseerd is in zijn dagelijkse werk, dan is dat misschien de verklaring voor het verschijnsel dat de Chinese consument in stedelijke gebieden zo'n lage dunk heeft van producten van eigen bodem'. Slechts 21 procent van de respondenten was van mening dat duurzame gebruiksgoederen van Chinese makelij van goede kwaliteit zijn.