Prorail mag route Betuwe uitbaten

Minister Peijs (Verkeer, CDA) mag van de regeringspartijen CDA en VVD onder voorwaarden de exploitatie van de nieuwe Betuwelijn gunnen aan het staatsbedrijf Prorail.

Dit bleek gisteren tijdens een vergadering van de minister met de Tweede-Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat over het mislukken van een commercieel samenwerkingsverband voor de exploitatie van de goederenspoorlijn, die begin 2007 gereed is. De twee partijen vragen de minister wel om serieus te zoeken naar een commerciële partner.

Onlangs bleek de Green Tulip Railway Company, waarin Prorail, het commerciële Towrail en het Havenbedrijf Rotterdam deelnamen, niet levensvatbaar. Tijdens een hoorzitting enkele weken geleden maakten Kamerleden president-commissaris In 't Veld het verwijt dat hij het consortium had opgeblazen. Peijs bevestigde gisteren in het overleg nog eens dat zij “totaal verrast“ was door die actie.

De minister hield de Tweede-Kamerleden voor dat zij voor de korte termijn niet meer gelooft in een commerciële exploitatie. Ook de rol van het Rotterdamse havenbedrijf vindt zij twijfelachtig. Alvorens deze partij weer serieus te nemen wil zij een gesprek “over wat ze nu precies willen“.

Op initiatief van de oppositie moet Peijs waarschijnlijk volgende week al haar keus in een plenair debat verdedigen, maar politieke problemen zijn niet te verwachten door de voorwaardelijke steun van CDA en VVD. Kamerleden van de oppositie vroegen Peijs gisteren tot zes keer of ze met haar portefeuille gaat zwaaien als haar voorstel niet wordt overgenomen. Peijs wilde alleen zeggen dat ze daar dan in het kabinet over zal moeten gaan praten.

Peijs vroeg de Kamerleden tijdens het overleg om haar de ruimte te geven voor een eigen aanpak. Dat betekent drie jaar exploitatie door Prorail alleen. Dat vonden Hofstra (VVD) en Van Hijum (CDA) echter te weinig. “We gaan nu toch niet vier jaar op onze handen zitten“, aldus Hofstra, die prompt de Betuwe Route Exploitatie Maatschappij (BREM) introduceerde. VVD en CDA willen dat Peijs opnieuw een poging doet het Roterdamse havenbedrijf mee te laten doen. De oppositiepartijen verwijten Peijs dat ze geen regie meer voert over het miljardenproject.