Oplage kranten stijgt

De oplagecijfers van de landelijke dagbladen zijn in het vierde kwartaal van 2005 licht gestegen in vergelijking met het derde kwartaal. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van HOI (Het Oplage Instituut).

Van negen titels werden er in de laatste drie maanden van 2005 meer verkocht dan een kwartaal eerder. Alleen de oplagecijfers van het AD en De Telegraaf daalden. Respectievelijk met ruim 26.000 naar 557.000, en met bijna 32.000 naar ruim 733.000 stuks.

Grootste stijgers zijn de gratis bladen Metro en Spits. De oplage van Metro liep op van bijna 374.000 in het derde kwartaal naar 479.000 exemplaren in het laatste kwartaal. De oplage van NRC Handelsblad steeg met 9.000 naar ruim 251.000. De Volkskrant steeg met 5.000 naar 294.000. Weekendabonnementen winnen ook aan populariteit. Het aantal NRC-abonnementen op vrijdag en zaterdag verdubbelde in vergelijking met een jaar eerder naar 35.000.