Lichte stijging oplage van landelijke kranten

De oplagecijfers van de landelijke dagbladen zijn in het vierde kwartaal van 2005 licht gestegen in vergelijking met het derde kwartaal. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van het HOI (Het Oplage Instituut).

Van negen titels werden er in de laatste drie maanden van 2005 meer verkocht dan een kwartaal eerder. Alleen de oplage van het AD en De Telegraaf daalden. Respectievelijk met ruim 26.000 naar 557.000 exemplaren en met bijna 32.000 naar ruim 733.000 stuks. Grootste stijgers zijn Metro en Spits. De oplage van Metro liep op van bijna 374.000 in het derde kwartaal naar 479.000 exemplaren in het laatste kwartaal.

De landelijke krant met de hoogste oplage is nog steeds De Telegraaf. Het aantal weekendabonnementen van NRC Handelsblad (vrijdag en zaterdag) verdubbelde in vergelijking met een jaar eerder naar 35.000. Het aantal zaterdagabonnementen op de Volkskrant steeg van 6.000 naar ruim 13.000. Dit blijkt uit cijfers van uitgeverij PCM.

De daling bij het “nieuwe AD', een fusie van Algemeen Dagblad en regiokranten, leidt bij de uitgever niet tot ontevredenheid. De oplage tussen het derde en vierde kwartaal daalde, maar is iets hoger dan in september voorspeld. “(We) kunnen met recht en trots stellen dat ons nieuwe krantenconcept is geland op de lezersmarkt en dat we een stevige nummer 1 positie in de Randstad en een tweede positie in het land hebben ingenomen“, aldus het AD.