Knooppunt Nederland

Foto Merlin Daleman Vakantiedrukte op de A2 Eindhoven. 18-04-03 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

2006 Grens aan leefbaarheid

Nederland daalt op een paar van de belangrijkste internationale ranglijstjes. We hebben steeds meer last van files, gebrek aan ruimte en rust. Als nazaten van Piet Hein hebben we een enorme welvaart gecreëerd, maar voor hoe lang nog? De grenzen van de leefbaarheid komen in zicht. Gelukkig hebben we meer dan genoeg kennis. We liggen bovendien - u wist het misschien niet - aan de monding van de Rijn. Dat moeten we ook in de toekomst uitbuiten, dachten ze bij Holland Railconsult. Dat is een ingenieursbureau en niet alleen in rails. In de Noordzee moet in 2040 een internationaal logistiek knooppunt komen. Dé toegangspoort tot Noordwest Europa waar vliegtuigen, schepen en treinen elkaar soepeltjes kruisen.

2020 Vervoer is onbetaalbaar

Het plan is al jaren geleden terechtgekomen op een stoffig cd-rek. Onvoldoende urgentie. Logisch: óf er is een dwingende noodzaak voor innovatie, zoals een natuurramp of een agressieve nieuwkomer, óf je gaat gewoon door met wat je al eeuwen deed. De globalisering is gestokt, en wel in Europa. De Europese urbane centra liggen stil. De economie is geregionaliseerd. We zijn terug bij de middeleeuwse stad. Wie zijn auto instapt, blijft erin zitten, want komt niet vooruit. Wat er nog beweegt, beweegt als een bij in stroop. Het vervoeren van goederen is onbetaalbaar geworden. Wat wil je met maar liefst 40 procent meer wegverkeer. Alleen ondergronds rijdt er nog wat. Robotvoertuigen die aan elkaar en aan de weg zijn gekoppeld.

2040 Virtueel verplaatsen

De Zweedse champagne wordt opengetrokken bij Dutch Design Consulting. Het logistieke knooppunt is gerealiseerd, maar om eerlijk te zijn is het meer een knooppuntje. Er bleek veel minder behoefte te zijn aan zakelijk transport dan voorzien. Mensen verplaatsen zich virtueel en goederen worden ter plekke uitgeprint.

Ook in andere opzichten ziet het knooppuntje er anders uit. De regelgeving is niet Standaard Europees, maar afkomstig van de Verenigd Chinese Vrijhandelszone. Het kleingeld is verschaft door Chinese financiers en de Indiase overheid heeft ontwikkelingshulp geschonken voor de verpauperde immigrantensteden in Europa. Die liggen aan de opgewarmde en de kusten overspoelende Noordzee. De slimme Nederlanders die ons land in 2006 nog in de toptien van patenten en nanopatenten hielpen, zitten hoog en droog in de nieuwe zongebieden. Het Hoge Noorden is erg in trek.

Marcel Bullinga

    • Marcel Bullinga Futurist