Blogveldslag

Het groepsweblog Sargasso denkt dat de Nederlandse blogosfeer in 2006 het jaar des onderscheids zal bereiken. Het altijd lezenswaardige Sargasso voorspelt voor de meerderheid van de Nederlandse blogs terugvallende bezoekcijfers, weinig inspiratie, gebrek aan diepgang en schaamteloze commercie. Toe maar.

Bij Sargasso spreken ze zelfs van een heuse “Battle of the Blogs' en sturen verslaggevers het digitale slagveld op om slachtoffers en overwinnaars in kaart te brengen. Iedere maand beschrijft de redactie wat ze aantreft. Dat resulteert in een ingewikkeld, alsmaar veranderend diagram dat nog het meest lijkt op een kruising tussen een spelletje zeeslag en een schaakbord. Met pijlen, symbolen en gekleurde vakjes wordt aangegeven wie “op sterven na dood“ is, in een “identiteitscrisis“ verkeert of juist het “Sargasso Kwaliteits Keurmerk“ verdient.

Deels is deze blogveldslag typerend voor de zelfbevlekking van de Nederlandse blogosfeer: ik link naar jou, jij linkt naar mij, en dan lijkt het vanzelf of we belangrijk zijn en gelezen worden. Eigenlijk interesseert het niemand, behalve de bloggers zelf.

Maar aan de andere kant laat Sargasso met dit diagram zien hoe fluïde de Nederlandse blogosfeer is: blogs gaan van de ene op de andere dag “op zwart', worden snel populair, maar kunnen in een mum van tijd ook weer hun lezers verliezen. Maar de Battle of the Blogs is vooral leuk omdat je er ontdekkingen mee kunt doen.

Zo kwam ik dankzij Sargasso terecht op Houtlust, een blog dat non-profit reclame van over de hele wereld verzamelt. De maker van dit blog heeft werkelijk de meest absurde campagnes opgespoord. Mijn favoriet is een Roemeense serie advertenties die het adopteren van asielhonden probeert te bevorderen met foto's van Ceausescu en Hitler in omhelzing met hun viervoeters en daaronder de slogan: “Een hond houdt van je wie je ook bent'.

Sargasso: www.sargasso.nl Houtlust: blogger.xs4all.nl/marcg/

    • Jeroen van Bergeijk