Alles glans en glitterbij `Memoirs of a Geisha`

Memoirs of a Geisha was als boek een bestseller omdat schrijver Arthur Golden een oerromantisch verhaal geloofwaardig wist in te bedden in eindeloos veel details over het oude Japan. Die authenticiteit gaf het inkijkje in de langdurige onvervulde liefdesgeschiedenis tussen het meisje Sayuri, verkocht en opgeleid als geisha, en een dertig jaar oudere industrieel iets mysterieus en verbodens. In de handen van Chicago-regisseur Rob Marshall is alleen het decor nog geheimzinnig.

Heldin Sayuri is volgens de wetten van de Amerikaanse dramaturgie geschreven: een paar obstakeltjes en een hoop overwinningen. De Engelstalige dialogen zijn zo frank en vrij als je ze zelfs in de hedendaagse Japanse film niet aantreft. En de Japanse personages worden gespeeld door sterren van de Chinese film die ook in het Westen furore hebben gemaakt: Zhang Zi-Yi en Michelle Yeoh in Crouching Tiger, Hidden Dragon en Gong Li in de films van haar ex-echtgenoot Zhang Yimou. Kom nu dus niet om de authenticiteit, maar om de sfeer. De film kreeg Oscars voor kostuums, art direction en camerawerk en die zijn beslist verdiend: alles glanst en glinstert als zijde en tranen en regen. Ergens in de film leert Sayuri dat een geisha (ongeveer 1000 keer wordt voor de puriteinse Amerikaanse markt beklemtoond dat een geisha geen prostituee is) met slechts een slag van haar waaier een verhaal kan vertellen. Maar er is vast een oud Japans spreekwoord dat zegt dat je nog zo met je waaier kunt wapperen, maar dat een film zonder ziel in de wind vervliegt.

Memoirs of a Geisha. Regie: Rob Marshall. In: 33 bioscopen.