U zij de Glorie, in Cannes en Londen

Een dag, gisteren, met tegenstrijdige gevoelens voor de oude top van Endemol. Enerzijds was er rouw om het tragische overlijden van Frédérique Huydts, voormalige ster van de succesvolle Endemol-productie Goede Tijden Slechte Tijden.

Aan de andere kant had een van haar voormalige medespelers reden voor een feestje. Reinout Oerlemans, Arnie in de soap, kondigde gisteren aan dat Joop van den Ende een belang van 30 procent heeft genomen in zijn productiebedrijf Eyeworks.

Een langverwachte mededeling, want al jaren gaat het gerucht dat Van den Ende de zakelijke activiteiten van zijn voormalige pupil met meer dan gemiddelde belangstelling volgt. Dat hij Oerlemans al langer financieel ondersteunt heeft hij steeds ontkend.

De deelname van Van den Ende in Eyeworks kwam nog betrekkelijk laat want zijn in januari opgerichte investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers had beloofd om nog in maart met zijn eerste investering door te komen. Partner Hubert Deitmers, tot vorig jaar lid van de raad van bestuur van Endemol, lichtte de participatie gisteren toe vanuit Cannes waar de jaarlijkse televisiebeurs MIP TV aan de gang is.

Tijdens datzelfde evenement in Zuid-Frankrijk hadden vier andere oud-Endemol-bestuurders reden om champagne open te trekken. Unico Glorie, Kees Abrahams, Taco Ketelaar en Jeroen Tielens kondigden de beursgang aan van 2waytraffic, komende vrijdag op de Londense startersbeurs AIM. Het bedrijf uit Hilversum is producent van belspelletjes en andere interactieve televisieprogramma's voor onder meer SBS6.

De stap naar de kapitaalmarkt in Londen heeft veel weg van de optimistische beursintroducties van internet-start ups een decennium geleden. Het bedrijf is jong (anno 2003), klein (er werken 31 mensen) maar de waardering is gigantisch. De Britse bank Investec, die de beursgang begeleidt, waardeert 2waytraffic op 155 miljoen euro. Dat is ruim 28 keer de omzet van 5,5 miljoen in 2005. In verhouding tot de winst, 4 ton, is de multiple nog veel ongekender: 387,8.

Maar, stelt topman Kees Abrahams vanuit Cannes gerust: 'De waardering is gebaseerd op toekomstige inkomsten.' Hoe hoog die verwachtingen zijn wil Abrahams niet onthullen.

Niet nodig ook want beleggers kunnen niet meer intekenen; de emissie van de 93 miljoen nieuwe aandelen is al volledig toegekend aan institutionele beleggers. Twee daarvan, het Nederlandse Optimix en GO Capital, waren eind vorige eeuw ook niet vies van risicovolle, hooggewaardeerde investeringen.

Philip de Witt WijnenPhilip de Witt Wijnen

    • Philip de Witt Wijnen