Miljoenen zoek bij taxibedrijf A'dam

Bij de Taxicentrale Amsterdam (TCA) is bijna twee miljoen euro verdwenen uit het spaarfonds van de chauffeurs. De boekhouding van TCA is zo ondoorzichtig dat niet te achterhalen is waar dit geld is gebleven. Dat concluderen twee onderzoekers die in opdracht van de Ondernemingskamer van het Amsterdamse gerechtshof de boekhouding van het taxibedrijf hebben onderzocht.

Ruim tweehonderd chauffeurs hadden om zo'n onderzoek gevraagd, omdat niet duidelijk was waar een groot deel van hun ruim 5,7 miljoen euro spaargeld gebleven was. Volgens de chauffeurs gebruikte de directie het geld onder andere voor juridische kosten. Tegen het bestuur van TCA loopt al jaren een strafrechtelijk onderzoek naar onder meer valsheid in geschrifte, verduistering en het vormen van een criminele organisatie.

De onderzoekers concluderen in hun rapport dat er geen enkel inzicht is in de daadwerkelijke tegoeden die nog in het spaarfonds zitten. Dit fonds was bedoeld voor grote investeringen. Volgens de directie van TCA is de administratie in een chaos veranderd nadat het openbaar ministerie het in 2001 een tijdje in beslag had genomen. De directie van TCA gaf bij de onderzoekers aan dat ze 'geen zin had' om de zaak weer op orde te brengen.

Overigens zijn de uitgaven uit het Spaarfonds die wel te achterhalen zijn, boekhoudkundig niet goed verantwoord, concluderen de onderzoekers. 'Juist in een jaar (2000) waarin voor meer dan 2 miljoen euro aan uitgaven ten laste van het spaarfonds zijn geboekt, ontbreekt een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening van TCA.' Ook heeft TCA de advocatenkosten betaald voor de drie directieleden Grijpink, Janmaat en Van Gelderen.

Daarnaast is er volgens de onderzoekers in sommige gevallen sprake van gedwongen winkelnering, met name bij de taxi's op Schiphol. Als chauffeurs daar werken moeten ze verplicht bij een bepaalde autodealer hun auto kopen en hun pak aanschaffen bij een bedrijf dat door de directie van TCA is aangewezen.

De problemen binnen TCA spelen al jaren. Een groep chauffeurs probeert nu via de rechter het bestuur weg te sturen. Ook het strafrechtelijke onderzoek tegen de drie directieleden loopt nog. Wanneer die zaak voor komt bij de rechtbank is nog niet bekend. De zaak loopt sinds februari 2001.