Interactief met z'n allen

Wunderwall heet hun uitvinding. Een interactief scherm waarop je tegelijk met heel veel deelnemers aan de slag kunt. Wunderworks heet hun bedrijfje. Nederlands fabrikaat, sinds 2005.

Directeur Mels Nieuwenhoven van het piepjonge bedrijfje Wunderworks: „Dit is zo nieuw, we weten niet wat onze grootste markt gaat worden.” Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold hilversum het bedrijf wunderworks foto rien zilvold Zilvold, Rien

Mireille: 'Rechts. Ga nou rechts! Ah, shit! Ik ben tegen de muur gebotst.'Maarten: 'Waarom doet dat ding niet wat ik wil!? Hé, wie blokkeert mij de weg?'

Mendel: 'Nou wordt het voor mij penibel. Ah, aaah!'

Lachend, elkaar duwend staan ze voor een groot elektronisch scherm een spel te spelen, Kurve, waarbij ze een slang zo lang mogelijk zonder te botsen over het scherm moeten laten kronkelen. Met z'n drieën. Maar ze hadden het ook met z'n tienen kunnen doen. Of met z'n vijftigen. Op hetzelfde scherm. Of, zoals zij het noemen: de Wunderwall.

Het eind vorig jaar in Hilversum opgerichte bedrijfje Wunderworks, waar Mireille Nieuwenhuis (21), Maarten Terpstra (21) en Mendel Bouman (28) alledrie werken, heeft een nieuw interactief concept uitgevonden, waarbij een grote groep deelnemers tegelijk aan de slag kan. Spelletjes spelen of een enquête invullen of stemmen of wat dan ook. 'Dit is zo nieuw, we weten niet wat onze grootste markt gaat worden', zegt directeur Mels Nieuwenhoven (50) bij een mok koffie. Worden dat games, of toch de meer serieuze toepassingen?

Wunderworks heeft pas een interactieve versie van het computer-dia-programma Powerpoint klaar. De deelnemers aan het Wunderworks-concept staan of zitten op een paar meter afstand van het interactieve scherm met een apparaatje in hun hand, een pointer. Tijdens een college of een lezing of een presentatie kunnen ze via hun pointer dia's selecteren - als ze daar nog vragen over hebben bijvoorbeeld. Ze kunnen ook hun stem uitbrengen, als dat op een dia wordt gevraagd. Of enquêtevragen beantwoorden.

Om de gebruiksmogelijkheden van de Wunderwall na te gaan werkt het Hilversumse bedrijf samen met andere bedrijven, met het Rotterdamse bedrijf Ranj bijvoorbeeld, dat zich specialiseert in serious gaming. Ranj maakte een spel om vmbo'ers voor elektrotechniek'te interesseren. In het spel moeten de scholieren op een verlaten, oud kasteel op Ibiza de elektronica aanleggen voor een concert van de wereldberoemde band Wire. Hoe beter de installatie wordt aangelegd, hoe beter het popconcert klinkt - anders valt bijvoorbeeld de bassist weg, of is er minder publiek. 'Wat ons in de samenwerking met Wunderworks aantrekt is dat het spel zich niet alleen óp het scherm afspeelt, maar ook ervóór, tussen de spelers onderling', zegt Michael Bas van Ranj. Volgens hem is dat concept - met een grote groep in een ruimte samen zo'n spel spelen - 'heel krachtig'.

Je kunt ook nog verder gaan, vult Nieuwenhoven aan. Je kunt op twee locaties met twee teams spelen. 'Rotterdam tegen Amsterdam. Of Nederland tegen Duitsland', zegt Nieuwenhoven, die van huis uit beeldhouwer is, maar tegenwoordig gametechnologie aan de Hogeschool Utrecht doceert.

Twee jaar geleden stuitte Nieuwenhoven op het idee voor de Wunderwall. Via Mark Overmars, hoogleraar gamedesign aan de Universiteit Utrecht. 'De meeste spelletjes speel je alleen, of met zijn tweeën', zegt Overmars. 'Ik wilde iets wat een grote groep mensen tegelijkertijd kon doen.'

In samenwerking met een Duits-Chinees bedrijf ontwikkelden Overmars en Nieuwenhoven een prototype van de Wunderwall. En testten het. Met verbluffend resultaat, zegt Overmars. 'Je krijgt al heel snel een groepsdynamiek.' Spelers gaan trekken en duwen. Of juist met elkaar samenwerken. Zo is er een spel, Graffiti, een soort digitaal schoolbord waarbij de spelers bijvoorbeeld een landschap moeten tekenen, legt Nieuwenhoven uit. 'Binnen de korste keren gaan mensen afspraken maken. Zo van : 'Maak jij de lucht? O, dan teken ik er een meeuw in.' Bij kinderen bleek dit perfect te werken.'

Omdat Overmars niet de commerciële kant op wilde, ging Nieuwenhoven alleen met de ontwikkeling van het interactieve systeem verder en richtte Wunderworks op. Overmars werd adviseur van het bedrijf. Bang dat iemand met zijn idee aan de haal gaat, is Nieuwenhoven niet. Grote game-producenten als Sony en Nintendo mikken op spellen die je alleen, met zijn tweeën, of hooguit met zijn vieren speelt. Trouwens, de potentiële markt is zo groot, hij kan als starter toch niet de hele markt afdekken, zegt hij. Hij beseft het risico te lopen dat anderen van hem zullen stelen. Maar, zegt hij, als zij het doen lukt het ze maar één keer. 'Dan hoeven ze nooit meer terug te komen.'

Wunderworks kampt als veel startende ondernemingen met een kip-ei-probleem. Omdat het concept zo nieuw is willen potentiële klanten eerst resultaten zien. Maar voor die resultaten heeft Wunderworks eerst klanten nodig. Gelukkig beginnen de eerste opdrachten binnen te druppelen. De 12-koppige jury van de Zilveren Camera - een wedstrijd voor Nederlandse fotojournalisten - gebruikte vorig jaar de Wunderwall om uit de 35.000 ingezonden foto's een winnaar te selecteren. 'Zo maakten ze veel sneller een keuze dan wanneer ze de foto's van hand tot hand moesten laten gaan', zegt Nieuwenhoven. Een grote Europese distributeur van speel- en gokapparatuur - Nieuwenhoven wil niet zeggen wie - test momenteel de Wunderwall in speelhallen in Beieren. Nieuwenhoven: 'Als het bevalt kan later dit jaar een bestelling voor 500 stuks volgen.'

Op het kantoor in Hilversum loopt Mireille naar de computer die de Wunderwall aanstuurt. Ze selecteert Multi Pong. Een tennisspel, maar dan binnen een achthoek, gespeeld met meer spelers die je moet verslaan. 'Dit is mijn favoriet', zegt zij. Maarten en Mendel spelen mee.

'Ik geloof dat ik vandaag een identiteitscrisis heb', zegt Maarten. 'Dat ding doet gewoon niet wat ik wil.'

Mireille: 'Ha, daar ga je Maarten. Daaag! Nu jij nog Mendel.'

    • Marcel aan de Brugh