Het Beeld

De webcam figureert veelal ergens in het gezelschap van vogelgriep, videoclip en varkenspest, als nieuwerwetse acute bedreiging van onze (geestelijke) volksgezondheid. Er kunnen niet genoeg rechercheurs, welzijnswerkers en taps in het leven worden geroepen om te monitoren wat jonge meisjes allemaal - onder dwang of schijnbaar vrijwillig - uitspoken voor het oog van hun computer.

Pomme en Kelly Ned.1, NOS Journaal, 3 april, 20.24u.

Pomme en Kelly, twee tienermeisjes uit Apeldoorn, lieten zien dat de 21ste eeuw niet alleen gevaren oplevert maar ook mogelijkheden biedt. Ze deden met een thuis gefabriceerde playback van Aretha Franklins soulklassieker Respect mee aan de door een Australiër opgezette internationale competitie Google Idols en wonnen, door in de finale Japanse semi-professionals te verslaan.

Het valt moeilijk te beoordelen hoe wereldberoemd zo'n zege je maakt, maar in de Nederlandse media waren de meisjes met hun aanstekelijke act alom aanwezig, van De wereld draait door en het NOS Journaal tot nrc.next. Daarmee realiseerden Pomme en Kelly de interactieve droom van de digitale revolutie: iedereen kan met bescheiden middelen de wereld aan zijn voeten krijgen, als je op het juiste moment en de juiste plaats het juiste kunstje doet.

Dat bewijst ook Salam Pax met zijn Engelstalige blogs uit Bagdad. Netwerk (NCRV) nam er gisteren een over, een verhelderend en geestig verslag over de twee procent van de Iraakse economie die niet uit olie bestaat. Als belangrijkste uitvoerproducten noemde hij schroot en gedroogde zuidvruchten; de voornaamste bron van binnenlandse inkomsten is de ontvoeringsindustrie, die weer leidt tot een enorme verkoop van zeer dure mobiele telefoons (400 dollar per stuk) voor gebruik door kinderen, op dit moment de meest gewilde slachtoffers.

Een minstens zo pessimistische visie op de privatisering van de nutsbedrijven schilderde De toekomst (VPRO).Te verwachten valt dat langdurige stroomstoringen steeds minder ongebruikelijk zullen worden. In de aflevering Warme verhalen voor bij de centrale verwarming reconstrueerden Lernert Engelberts en Michiel van Erp - beiden stijlvaste en altijd originele televisiemakers - het drama van Haaksbergen. In november 2005 werden de inwoners van die Twentse gemeente gedurende 61 uur pioniers van de nieuwe duisternis. Je kunt maar beter je oude analoge telefoons bewaren, want DECT-toestellen en gsm's hebben elektriciteit nodig. Ook verdubbelt in zulke situaties snel de prijs van kaarsen en gasflessen.

De hilarische toon van het programma, dat een volkenkundig onderzoek met bandrecorder en potlood in de hand persifleerde en verschillende Haaksbergers hun eigen belevenissen liet naspelen in een aan de misdaadjournalistiek ontleende 'reconstructie', kon niet verhullen dat de makers een reëel probleem bij de kop hadden. Want wie vergoedt de economische schade van de hotelhoudster, die tientallen krentenwegges had ingeslagen voor gasten die niet op kwamen dagen?

Plastisch illustreerden Van Erp en Engelberts de analogie van de kikker, die onmiddellijk uit een pan met kokend water springt, maar rustig blijft zitten als je het water langzaam verwarmt. Met de media is het net zo: altijd op zoek naar kookpunten, nemen ze zelden de tijd om meer geleidelijke processen te volgen.

    • Hans Beerekamp