Bedragen met soms wel vijf nullen voor één foto

Wie: Marloes Krijnen, directeur van museum Foam in Amsterdam.

Waarom: morgen sluit de inzendtermijn voor de eerste anonieme fotoveiling, zaterdag.

Tijd voor een klein moment van bezinning, zegt Marloes Krijnen van Foam Fotografiemuseum Amsterdam. In galeries en op fotoveilingen worden steeds hogere bedragen betaald voor afdrukken van bekende fotografen. Bedragen met soms wel vijf nullen. Daar is op zich niks tegen, haast de directeur zich te zeggen. 'Maar soms kan je je afvragen waarom één beeld, één afdruk, zoveel geld waard is. Of is het vooral de naam van de fotograaf waarvoor zoveel wordt betaald?'

Tijd om het oog van de fotokenners te testen. In haar museum organiseert Krijnen vrijdag en zaterdag een tweedaags internationaal fotofestival, Foam Fusion. Een van de onderdelen is een veiling van anonieme foto's, waarin niet de naam van de maker maar de kracht van het beeld doorslaggevend is.

De veiling is een experiment om het bewustzijn te verhogen, zegt de initiatiefneemster. 55 Nederlandse beroepsfotografen, pas afgestudeerden maar ook arrivés, namen de handschoen al op en stuurden een afdruk in van een niet eerder gepubliceerde foto. Een veilingmeester van Sotheby's zal de afdrukken zaterdag in het museum aan de hoogste bieder verkopen zonder de identiteit van de maker te onthullen. Alle afdrukken hebben een bodemprijs van 50 euro.

De opbrengst van de veiling komt ten goede aan AIDA, een organisatie die zich inzet voor vervolgde kunstenaars. Maar het goede doel is niet de hoofdzaak, zegt Krijnen. 'Misschien zouden sommige foto's meer geld opleveren als de namen van de fotografen bekend zouden zijn. Daar gaat het nu niet om. Wie weet gaat een beeld van een beginnend fotograaf voor het hoogste bod zorgen.'

Ze verwacht niet dat de fotografen met stromannen de prijs voor hun eigen foto zullen opdrijven. 'De meesten reageerden zo enthousiast op dit plan, dat ik een geheime agenda uitsluit. Ik ben erg benieuwd wat dit experiment oplevert. Misschien is de les dat verzamelaars zich zelf te kort doen als ze zich fixeren op grote namen. Juwelen van beginnende fotografen missen ze zo misschien.'

Direct na afloop van de veiling zal het blijken, dan worden de namen van de fotografen onthuld.

Arjen Ribbens