1 April

Albert Verlinde legt uit waarom hij van concurrentie houdt

Soms hoop je dat dingen een grap zijn. Het programma Entertainment Live van Evert Santegoeds bij Talpa bijvoorbeeld. Maar daar ga ik het vandaag niet over hebben. Een oude wet leert namelijk dat je columns moet schrijven over dingen die leven bij de mensen en aan de kijkcijfers van het nieuwe magazine te zien is het programma morsdood bij het publiek - met 60.000 kijkers kan zelfs Talpa niet tevreden zijn.

Normaal reageer ik nooit op de prestaties van een collega na twee of drie uitzendingen. Een programma moet kunnen groeien, zoals dat heet. Maar als je zoals Evert in de euforie van een eigen programma van de daken schreeuwt dat hij van de duizend afleveringen RTL Boulevard er misschien honderd gezien heeft omdat ons programma nooit iets meldt wat hij nog niet weet, en dat hij minder gaat praten dan de buurtjes van RTL, en ook zonder autocue de lucht ingaat dan kan hij van dit heetgebakerde entertainmentmannetje niet verwachten dat de beuk er niet in gaat als het programma van nonnieuws, lange gesprekken en wezenloze blikken in autocues aan elkaar hangt. Wie kaatst kan de bal verwachten.

En, eerlijk waar, ik had me echt verheugd op een lekkere concurrent want dat houdt een mens wakker. We voelen dagelijks de hete adem van SBS 6 Shownieuws in de nek en dat dwingt een mens alleen maar harder te werken. Vanuit gezonde concurrentie overwegingen ben ik dan ook blij met de prestaties van De Wereld draait Door op Nederland 3. Een slim, wakker programma waarin Matthijs van Nieuwkerk als een volwaardige spreekstalmeester zijn hooggeëerde publiek welkom heet in een piste vol sterren, cultuurbonzen en lekkere tv-fragmenten. Een Boulevard magazine voor de publieke omroep, zal ik maar zeggen.

En dus hoop ik dat het een goede 1 april grap is dat de omroep bobo's dit succesvolle programma naar een tijdstip later op de avond willen verplaatsen. Natuurlijk jongens ga je gang! Als concurrent juich ik deze stupide keuze toe, de kijkcijfers van RTL Boulevard zullen er wel bij varen, maar als tv kijker vind ik het een grove schande. De wereld draait misschien niet door maar de omroeppolitiek des te meer. Want welke Jan Joker besluit er in vredesnaam om een goed gemaakt goed scorend programma op te offeren voor de omroeppolitiek? Als er een actie komt 'Red DWDD!' dan ben ik de eerste die mijn steun betuigt.

Jammer genoeg is het ook geen 1 april-grap dat de programmering van de publieke radiozenders op de schop gaat. Alles moet weer eens anders. Radio 747 moet toch weer een soort muziekzender worden waardoor de informatieve ochtendshow Dolce Vita gaat verdwijnen. En de uitzendtijden van het Radio 1-journaal gaan ook veranderen. En er komt weer meer verzuiling op Radio 1 en de kleinkunst zondagavond van Radio 2 staat op de helling. Arme medewerkers van de publieke omroep. Iedere keer krijgen ze weer een dreun van de leidinggevenden die roepen dat het weer anders moet en ook een omroepmedewerker gaat net te lang te water tot hij barst.

De publieke omroep lijkt steeds meer op een gigantisch schip dat een paar jaar geleden een koers heeft ingezet en daar niet meer vanaf kan wijken ondanks het feit dat het ineens helemaal niet zo slecht gaat met de publieken. Maar de bazen kijken niet naar de successen van nu, ze kijken naar de rapporten van toen en dus koerst de omroeptanker Titanic door achterhaalde beslissingen af op een enorme ijsberg. En toch blijf ik hopen dat er op het laatste moment iemand het roer omgooit en roept; 1 april! Dat zou pas om te lachen zijn.

    • Albert Verlinde