WTO-klacht Europa en VS tegen China

De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben voor het eerst samen een klacht ingediend tegen China bij de wereldhandelsorganisatie WTO. De klacht gaat over de invoer van auto-onderdelen in China.

Europa en de VS vinden dat China ongeoorloofd hoge drempels opwerpt voor de invoer van auto-onderdelen, een markt ter waarde van bijna 16 miljard euro in China.

China zei vandaag in een verklaring de westerse actie te ‘betreuren’. Hoewel de EU en de VS zeggen te hopen op alsnog een ‘vriendelijke’ oplossing, komt de gezamenlijke aanklacht op een politiek gevoelig moment. Volgende maand zal de Chinese president Hu een bezoek aan Washington brengen.

In het Amerikaanse Congres groeit de anti-China-stemming en wordt de roep om protectionisme sterker. Congresleden dreigen al enige tijd met hoge vergeldingstarieven voor alle Chinese invoer. Het Witte Huis kan volgens analisten in dit geval op assertieve wijze mooi het principe van de vrijhandel verdedigen en een sterke houding jegens Peking innemen.

‘De timing van deze procedures [bij de WTO] mag niet worden gedicteerd door politieke overwegingen’, zei de Amerikaanse handelsgezant Rob Portman volgens de Britse zakenkrant Financial Times. ‘We denken dat deze actie niet agressief is, maar gepast. De zaak was er rijp voor geworden.’ De VS waren al meer dan een jaar over de kwestie aan het onderhandelen met de Chinezen, gisteren nog in Washington elf uur lang met de Chinese ambassadeur, maar zonder succes.

Buitenlandse autofabrikanten hebben de afgelopen jaren in groten getale joint ventures opgezet met Chinese staatsbedrijven in China. Brussel en Washington zeggen dat China tariefmuren voor auto-onderdelen hanteert die hun autofabrikanten in China hinderen, en in strijd zijn met de regels van de WTO omdat ze Chinese fabrikanten van auto-onderdelen bevoordelen.

Peking zegt dat het westen complete auto's invoert maar doet alsof het gaat om louter auto-onderdelen en zo de invoertarieven op auto's omzeilt.

De EU en de VS op hun beurt klagen in het algemeen dat ze te weinig toegang krijgen tot de snelgroeiende Chinese markt. Verder vinden ze dat de Chinese overheid ongeoorloofde steun geeft aan Chinese exporteurs. De EU zal naar verwachting volgende week strafheffingen invoeren op leren schoenen uit China. Vorig jaar beschuldigden Washington en Brussel China ervan goedkoop textiel te ‘dumpen'. Dat conflict werd uiteindelijk aan de onderhandelingstafel opgelost, niet op de laatste plaats onder druk van westerse detaillisten.