Puzzelen in de woestijn

De laatste jaren werkte Andreas (achternaam Martens) aan twee series: het voor zijn doen commerciële Capricornus en het wat minder toegankelijke Arq, waarin een groep mensen die zich toevallig in hetzelfde flatgebouw bevond als bij toverslag in een andere wereld terechtkwam. Daar houdt de vergelijking met conventionele fantasy op, want rondom dit gegeven spon Andreas een ingewikkeld web dat ervoor zorgde dat je, telkens als er een nieuw deel verscheen, de hele serie opnieuw moest lezen om er iets van te begrijpen.

In het negende deel voert de tekenaar twee kruisridders op, die in de woestijn kennismaken met een buitenaards wezen. Die draagt een glazen helm en kan uiteindelijk toch met hen communiceren. Aanvankelijk praat hij pagina's lang in een vreemde taal, terwijl je je afvraagt waarom de auteur geen ‘ondertiteling' geeft. De reden ligt op de laatste pagina, waar iemand in onze tijd het vreemde alfabet heeft ontcijferd. De puzzelaars kunnen dus hun lol op. Andreas staat bekend om raadsels, symboliek en onmogelijke flashbacks. Dus hoe vreemd dit intermezzo naar de Middeleeuwen ook lijkt, later zal duidelijk worden hoe het in het geheel past. Anders dan de voorgaande delen van Arq is het bizarre en met schitterende woestijntekeningen gevulde avontuur van de ridders in Kruisvuur ook te lezen zonder voorkennis van de hele serie.

Soms maakt Andreas uitstapjes naar de realiteit, zoals al eerder met De Rode Driehoek over Frank Lloyd Wright en nu met Quintos, over de Spaanse burgeroorlog. Zeven uit alle windstreken afkomstige revolutionairen trekken in 1937 te voet door Spanje. Hun vrachtwagen en chauffeur zijn aan het begin van het verhaal getroffen door een granaat. De verschillende karakters botsen geregeld, ze vorderen maar langzaam door hun gebrek aan informatie (in welk dorp hebben we steun, waar zijn de regeringstroepen?) en één voor één leggen ze het loodje. Zonder te weten waarvoor, want de twijfel aan het nut van hun revolutionaire daad wordt steeds groter.

Quintos is geen uitwaaierende serie maar een kort verhaal en het is te merken dat Andreas zich daar minder op zijn gemak voelt. Hij moet het afronden binnen de gestelde hoeveelheid pagina's en ingewikkelde scenariotrucs kan hij zich niet veroorloven. Dan wordt duidelijk dat hij niet goed is in het creeren van interessante personages. Alle zeven avonturiers zijn saaie flat characters die zo verschillend zijn dat dat wel de nodige conflicten moet opleveren.

De belangrijkste reden om dit boek te lezen is Andreas' schitterende tekenwerk, dat prachtig is ingekleurd door Isa Cochet. Gele woestijnen, blauwe nachten en groene bossen leveren het decor voor de reis van de zeven. Net als in Arq valt vooral Andreas' inventieve gebruik van de pagina-layout op. Anders dan veel tekenaars die hun verhaal in een mal van steeds dezelfde kaders gieten, ontwerpt Andreas trefzeker telkens een andere pagina waarop hij laat zien hoe goed hij het beeldverhaal in de vingers heeft.

Andreas : Arq 9. Kruisvuur. Sherpa, 48 blz, euro 14,95

Andreas en Isa Cochet: Quintos. Sherpa, 54 blz, 16,95