Goeroe beetje terug bij Philips

Philips maakt zich niet alleen druk om aandeelhouderswaarde, maar ook om de armen en het broeikaseffect. Goeroe Prahalad doet zijn invloed weer gelden bij het bedrijf.

Plotseling had topman Gerard Kleisterlee van Philips het tijdens de aandeelhoudersvergadering gisteren over ‘the bottom of the pyramid’. Het elektronicaconcern gaat zich bekommeren om een grote groep vergeten klanten in de opkomende markten: de mensen die nu nog arm zijn, maar die je ook kunt zien als - in Kleisterlees woorden - ‘aankomende klanten’.

In zijn woorden aan de aandeelhouder (‘waarom staat dit als speech van de president op de agenda’, vroeg een verbolgen belegger, ‘we zijn hier toch niet op een bruiloft?’) had Kleisterlee duidelijk gemaakt hoe goed Philips wel niet bezig is om aandeelhouderswaarde te scheppen. Met de nodige onbescheidenheid vermeldde hij dat hij bij institutionele beleggers ‘vrijwel unanieme waardering aantrof’ voor de strategie en voor de financiële resultaten. Boodschap: Philips gaat goed.

Maar Kleisterlee wilde meer uitstralen, namelijk: Philips dóét goed. Dus vertelde hij over een bijeenkomst van 170 managers begin deze maand in India, waar uitgebreid was gesproken over de strategie voor opkomende markten. Niet alleen de snelgroeiende middenklasse maar ook de meerderheid van de bevolking met een lage koopkracht moet bediend worden met ‘uitgekiende, op specifieke behoeften gerichte producten en oplossingen die geweldig kunnen bijdragen aan de verbetering van het leven’. In de opkomende markten zijn er goede mogelijkheden tot massale afzet van laaggeprijsde producten, aldus Kleisterlee. Om er bezwerend aan toe te voegen: ‘Laaggeprijsd hoeft daarbij niet te betekenen lage marges’.

Over de inspiratiebron voor Philips hoeft geen misverstand te bestaan. ‘Fortune at the bottom of the pyramid' is de titel van het boek dat de wereldberoemde managementgoeroe C.K. Prahalad in 2004 publiceerde. Daarin riep hij grote multinationals al op zich niet alleen uit altruïstische bedoelingen meer te richten op de armen in de wereld, maar ook uit het eigen belang.

Prahalad is zeker geen onbekende voor Philips. Gedurende de jaren negentig, waarin hij gold als de topper onder de managementgoeroes, was hij een van de belangrijkste adviseurs van Philips. Vooral tijdens Operatie Centurion, waarin toenmalig topman Jan Timmer het concern op zijn kop zette en tienduizenden banen verdwenen bij het concern.

Prahalad is nu niet als extern adviseur ingehuurd, vertelde een woordvoerder later. ‘Natuurlijk zijn we door hem geïnspireerd, maar er zijn ook andere inspiratiebronnen. Veel ideeën komen van onze eigen lokale mensen. De top van het bedrijf juicht dat toe.’

Kleisterlee toonde zich trots op nieuwe technologieën waarmee Philips energie bespaart. ‘Als onze nieuwste Philips-producten voor straat-, kantoor-, huishoudelijke en overige verlichting nu overal in Europa zouden worden toegepast, zouden we jaarlijks zo'n 4 miljard euro aan lopende kosten besparen en 28 miljoen ton CO2 minder uitstoten - het equivalent van twaalf middelgrote energiecentrales. Dat zou een essentiële bijdrage kunnen leveren aan het verwezenlijken van de Europese Kyoto-verplichtingen.’

Toch stelde hij zijn aandeelhouders nog even gerust. De harde doelstellingen blijven staan: een omzetgroei van 5 tot 6 procent en een operationele marge van 7 tot 10 procent dit jaar, plus het overtreffen van een geplande kostenbesparing van 500 miljoen euro binnen twee tot drie jaar.