Een grafsteen aan de keukentafel bedacht

In de scheepsbouw en auto-industrie is het materiaal niet meer weg te denken, maar inmiddels heeft ook de uitvaartindustrie de zegeningen van het polyester ontdekt.

Een polyester grafzerk is veel goedkoper dan een van steen. Foto Sake Elzinga Nederland - Odoorn ( Drenthe ) - 15-03-2006 Fabuglass , leverancier van kunstof grafzerken . Hier een kunstofgraf in de showroom. Foto: Sake Elzinga Graven Begrafenissen

Het polyester grafmonument glimt en glanst, maar dat komt vooral door het tl-licht, verzekert Trea van Klinken, mede-eigenaar van Fabuglass in het Drentse Odoorn. Het autoaccessoirebedrijf bedacht en ontwierp polyester grafstenen. ‘Buiten zullen weinig mensen het van echte natuursteen kunnen onderscheiden.’

In de bescheiden showroom, waar tot voor kort louter desktops (verhoogde cabines voor een pick-up) en dubbele cabines stonden, liggen nu zes uit polyesterhars vervaardigde grafstenen in de kleuren bordeaux (‘vooral vrouwen vinden die mooi’), grijs, diverse tinten zwart en terra.

De grafmonumenten worden handmatig in de polyesterhars gerold, geschuurd en met krasvaste lak bespoten. De weerbestendige folieletters worden er met een speciale machine op ‘geplakt'. De losse dekplaat kan eraf. Daar kunnen desgewenst plantjes, lantaarntjes of steentjes in worden gelegd. Fabuglass zocht een nieuwe afzetmarkt, omdat de verkoop van vooral dubbele cabines, na afschaffing van het grijze kenteken, was ingezakt.

Het idee voor de kunststof grafsteen ontstond letterlijk aan de keukentafel. ‘Na de dood van onze oma twee jaar geleden moest er een dubbele plaat natuursteen op het graf komen. Die kostte 3.500 euro. Een heel bedrag’, vertelt Van Klinken. In die tijd las ze dat grafrechten verhoogd zouden worden. ‘Mensen kunnen een begrafenis haast niet meer betalen. Zou het mogelijk zijn om te bezuinigen op de grafsteen, vroegen we ons af.’

Van Klinkens broer Marcel, met wie ze het bedrijf runt, opperde dat een steen van polyester een oplossing kon zijn. Dat zou ook het aanzien van de begraafplaats ten goede komen. ‘Want de verzakte vaak met mos bedekte graven ogen vaak triest’, vindt Van Klinken. Ze zocht dagenlang op internet of polyester grafmonumenten al bestonden. Dat bleek niet zo te zijn. Ze namen hierna contact op met Syntens, een netwerk voor ondernemers dat bedrijven begeleidt bij productinnovatie. ‘Die hebben voor ons voor zes jaar octrooi aangevraagd in Nederland.’ Ook werd het idee gedeponeerd bij een notaris.

Het product kent veel voordelen, stellen ze vast. De zerk is (vanaf 1.450 euro) is veel goedkoper dan natuursteen, met een maximum van 30 kilogram minder zwaar, onderhoudsvriendelijk en vandalismebestendig.

Van de rand komt ongeveer vijftien centimeter in de grond te zitten. Van Klinken: ‘Polyesterhars veert terug. Dus als je er met een hamer op slaat, kan dat weinig kwaad.’ De zerk eens per jaar met wat was opwrijven volstaat om de kunststeen in optimale staat ter houden, beweert Van Klinken. Toch verwacht ze niet dat de polyester grafbedekking de echte concurrentie aangaat met natuursteen. ‘We zien het meer als aanvulling.’ Van Klinken verzekert dat een polyester monument ongeveer 25 jaar mee kan. Het bewijs zijn boten en auto's van dit materiaal. Die varen en rijden in weer en wind, maar blijven er toch mooi uitzien.’

Het polyester grafversiersel is niet alleen bedoeld voor mensen die niet veel geld hebben of willen besteden aan een dure steen. ‘Maar ook voor hen die iets anders zoeken dan een doorsnee monument’, stelt Van Klinken. Het polyester graf is leverbaar in elke kleur en met elk lettertype of dessin. Van Klinken: ‘Wil iemand de Friese vlag erop hebben, dan kan dat. Mits de gemeente toestemming geeft, want een monument mag geen afbreuk doen aan de begraafplaats’, weet ze. ‘Wil iemand na jaren een andere kleur, dan kunnen we het monument overspuiten.’

De vele reacties hebben het tweemansbedrijf compleet overrompeld. Een steenhouwer kwam langs en verwonderde zich over natuurlijke uitstraling van de grafmonumenten. ‘Niet van echt te onderscheiden vond hij.’ Ze hoopt dat het bedrijf 1 procent van de markt voor grafstenen in handen kan krijgen. ‘Dat zijn er 700 per jaar en daar zijn we al dik tevreden mee.’